ABB tar hem order på transformatorstation till Northland Resources järnmalmsgruvor i Kaunisvaara

Nyckelfärdig anläggning ska svara för kraftförsörjningen av storskaligt gruvprojekt. Leveranser från ABB i Västerås och Ludvika.

2012-01-23 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order på en nyckelfärdig transformatorstation till Northland Resources gruvor i Kaunisvaara, norr om Pajala.

”Vi ser fram emot samarbetet med ABB. De har lång erfarenhet av liknande anläggningar för gruvindustrin och har presenterat en mycket tilltalade tekniklösning. Dessutom har ABB en lokal närvaro som är mycket viktig för genomförandet av projektet”, säger Kjell Johansson, elchef vid Northland Resources.

Beställningen från Northland Resources omfattar leverans av en nyckelfärdig transformatorstation med ett 170kV ställverk, två 75 MVA krafttransformatorer, en 16 MVA krafttransformator för anslutning mot 40kV-nätet, 20kV ställverk, 40kV ställverkfack för reservmatning, relä- och kontrollutrustning samt stationsdatorsystem.

”Vi är mycket glada över det stora förtroende som Northland Resources visar oss med denna beställning. Genom att transformatorstationen ska svara för inmatningen av elkraft till hela gruvprocessen ställs mycket höga krav på tillgänglighet. Denna order visar än en gång på styrkan i vårt beprövade teknikkoncept för den här typen av anläggningar”, säger Per Åström, chef för ABB Business Center i Luleå.

Gruvprojektet i Kaunisvaara är med sitt anrikningsverk för närvarande ett av Sveriges största byggprojekt. Brytningen av den mycket omfattande järnmalmsfyndigheten är planerad att påbörjas under 2013.

”Delar av transformatorstationen ska därför vara klar att spänningssättas redan under oktober i år för planerad provdrift av produktionsutrustning i gruvan. Transformatorstationen ska vara helt färdigställd vid årsskiftet 2012/2013”, säger Per Åström.

Northland Resources räknar med att vid full drift kunna producera fem miljoner ton järnmalmskoncentrat per år från Kaunisvaara gruvområde. Leveranserna från Kaunisvaara kommer att ske med lastbil till Svappavaara för omlastning till tåg och vidare transport via Malmbanan till hamnen i Narvik.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Per Åström                                                 Christine Gunnarsson, Presschef
ABB Business Center, Luleå                        Tel: 021-32 32 32
Tel. 0920-738 55                                          press@se.abb.com