ABB tar hem order värd 108 miljoner dollar på transformatorstationer till Saudiarabien

Sex nya transformatorstationer ska öka kraftkapaciteten och förbättra nättillförlitlighet och energieffektivitet

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 108 miljoner dollar från Saudi Electricity Company, Saudiarabiens statliga bolag för kraftöverföring och distribution, på att bygga sex nya transformatorstationer. Ordern bokades i första kvartalet 2010. Fyra av transformatorstationerna, beräknade till 115/13,8 kV, ska byggas i Dammam och Al-Hassa, i Saudiarabiens östra region. De andra två, på vardera 110/13,8 kV, ska byggas i Jeddah och Mekka som ligger i landets västra region. ”Transformatorstationerna ska stärka kapaciteten i kraftöverförings- och distributionssystemen i regionerna och hjälpa till att tillgodose den ökande efterfrågan på elkraft”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”De kommer också att hjälpa till att stärka tillförlitligheten och förbättra effektiviteten i de regionala elnäten.” Som en del av det nyckelfärdiga projektet ska ABB ansvara för konstruktion, leverans, installation och driftsättning av transformatorstationerna, som enligt tidplan ska vara färdigbyggda 2012. Transformatorstationer utgör nyckelteknik i kraftnät, som underlättar effektiv överföring och distribution av elektricitet. Stationerna inkluderar utrustning som skyddar och kontrollerar kraftflödet. ABB ska enligt kontraktet tillhandahålla gasisolerade ställverk, transformatorer, mellanspänningsställverk, reservkraftsystem för lågspänning samt system för att skydda nätet. ABB ska även utrusta transformatorstationerna med automations-, styr- och kommunikationslösningar som gör att de fullt ut uppfyller den globala standarden IEC 61850. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.