ABB tar hem order värd 15 miljoner dollar i Chile

FACTS-lösning från ABB i Västerås ska öka elförsörjningen och förbättra nätets tillgänglighet.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 15 miljoner dollar från Chiles ledande kraftbolag Transelec SA avseende leverans av en SVC-lösning (Static VAr Compensation) till transformatorstationen Polpaico. Lösningen ska bidra till att stärka kapaciteten och tillförlitligheten i elkraftförsörjningen av Santiago-området. ABB ska konstruera, installera och driftsätta SVC-lösningen vid Polpaico för att öka kapaciteten i Transelecs befintliga 500 kV-ledningar, som överför elkraft från den södra delen av landet till huvudstaden Santiago. Projektet beräknas vara slutfört 2011. ”SVC-tekniken som används kommer att förbättra nätstabiliteten och bidra till leverans av tillförlitlig elkraft av hög kvalitet till konsumenterna i regionen”, säger Per Haugland, global chef för ABB:s affärsområde Grid Systems och chef för ABB: division Power Systems i Sverige. ”Den kommer att möjliggöra överföring av mer elektricitet i det befintliga nätet, med minimal miljöpåverkan.” ABB tog hem en liknande order tidigare i år då man levererade en SVC Light-lösning till transformatorstationen Cerro Navia för att förbättra kapaciteten och tillförlitligheten i elkraftförsörjningen i samma område. SVC-tekniken utvecklas och levereras av FACTS-enheten i Västerås och i åtagandet ingår högspänningsprodukter från ABB i Ludvika. SVC är en del av ABB:s FACTS-teknik (Flexible AC Transmission Systems) som ökar kapaciteten, säkerheten och flexibiliteten i kraftöverföringssystem och som i hög grad bidrar till utvecklingen av smarta elnät. SVC Light® är ABB:s STATCOM-lösning (Static Synchronous Compensator) som bidrar till att öka stabiliteten i elnätet genom att tillhandahålla momentan och oavbruten reaktiv effektkompensering i respons till spänningsvariationer. FACTS-tekniken gör att mer elkraft kan nå konsumenterna med mindre miljöpåverkan, lägre investeringskostnader och kortare implementeringstid än de traditionella alternativen att bygga nya kraftledningar eller kraftverk. FACTS bidrar också till att hantera spänningsvariationer och därmed öka stabiliteten och effektiviteten i elnät. ABB är en världsledande leverantör inom det växande FACTS-området med mer än 700 levererade installationer i drift över hela världen. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.