ABB tar hem order värd 160 miljoner dollar för att leverera världens längsta landkabelsystem

Högspänningskabel kommer att öka det svenska kraftnätets kapacitet och driftsäkerhet

2012-01-04 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd ca 160 miljoner dollar från statliga Svenska Kraftnät för att leverera ett nytt högspänt landkabelsystem för kraftöverföringsprojektet Sydvästlänken i södra Sverige. När projektet är färdigt 2014, kommer detta att vara världens längsta och mest kraftfulla underjordiska kabellänk. Ordern bokades i fjärde kvartalet 2011.

"Vi är stolta över att ha fått förtroendet att leverera världens längsta landkabel till Svenska Kraftnät" säger Hans Holmström, ansvarig för ABB:s kabelverksamhet. "Länken är viktig för att bygga bort flaskhalsar i strömförsörjningen mellan västra och södra Sverige, vilket på sikt även är betydelsefullt för oss som företag i Sydsverige. Det är idag MurrayLink, en 180 km lång kabellänk i Australien, som innehar världsrekordet. Också den kabeln är levererad av ABB.”

Huvudsyftet med det nya överföringssystemet är att öka kapaciteten och stärka driftsäkerheten i det nationella kraftnätet. Det kommer att öka överföringskapaciteten i Sydsverige samt mellan Sverige och Norge. Länken kommer även att underlätta framtida integration av storskalig vindkraft i det svenska kraftnätet.

ABB:s HVDC-kabelsystem (högspänd likström) kommer att kunna transportera 2x660 megawatt (MW) med en spänning på 300 kilovolt (kV) över ett avstånd på ca 200 kilometer mellan Barkaryd och Hurva i södra Sverige. ABB ansvarar för konstruktion, tillverkning, leverans och installation av hela kabelsystemet inklusive avslut, skarvar och andra kabeltillbehör.

”Denna kabellösning kommer att öka kraftkapaciteten, underlätta kraftutbyte och hjälpa till att integrera mer förnybar energi” säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”Den kommer även att minska inverkan av störningar i kraftsystemet och medverka till stabilitet och driftsäkerhet i nätet. ABB fortsätter att sätta nya globala standarder med sin innovativa teknik.”

ABB tillkännagav nyligen investeringar på 90 respektive 400 miljoner dollar i USA och Sverige för att öka produktionskapaciteten av land- och sjökablar.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har cirka 130 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Power Systems:                                                              ABB Sverige:
Hans Holmström, ansvarig för ABB:s kabelverksamhet                 Pressavdelningen
Tel. 0455-556 01                                                                       Tel: 021-32 32 32
hans.a.holmstrom@se.abb.com                                                 press@se.abb.com