ABB tar hem order värd 160 miljoner dollar på elsystem för borrfartyg i Brasilien

Energieffektiva och tillförlitliga kraftsystem till sju nya olje- och gasfartyg för djupvattensborrning som ska byggas och operera i Brasilien

2013-02-07 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem ordrar värda 160 miljoner dollar på konstruktion, tillverkning, leverans, installationsövervakning, testning och driftsättning av de centrala elsystemen till sex borrfartyg av nästa generation som ska operera på de djupa olje- och gasfälten utanför Brasiliens kust. Beställare är Jurong Shipyard Pte Ltda.

Fartygen ska användas för att borra efter olja och gas från de enorma pre-salt-fyndigheterna utanför Brasiliens sydöstra kust. ABB:s integrerade elektriska system ska förse alla operativa system och utrustningar ombord med tillförlitlig elkraft och bidra till maximal energieffektivitet.

De sju fartygen är de första i en serie av högeffektiva borrfartyg för operation på ultradjupt vatten som byggs av Estaleiro Jurong Aracruz vid deras varv i delstaten Espirito Santo på Brasiliens östkust. Estaleiro Jurong Aracruz är ett helägt dotterföretag till Jurong Shipyard med säte i Singapore.

”ABB:s förmåga att leverera lokalt tillverkade komponenter till projektet samt expertisen i vår lokala organisation var viktiga faktorer för att ta hem den här ordern. Detta representerar ett genombrott för ABB på den brasilianska marknaden”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”ABB har goda meriter från genomförandet av liknande projekt vid Jorungs varv i Singapore och förtroendet som byggts upp över lång tid var avgörande för den här affären.”

ABB:s projekt omfattar de kompletta elsystemen, inklusive generatorer, distributionsställverk, transformatorer, varvtalsreglerade drivsystem och motorer för att driva fartygens trustorer och borrsystem. Alla ABB:s lösningar uppfyller eller överträffar IEC:s standarder (International Electrotechnical Commission) såväl som kundens standarder i fråga om säkerhet och uppfyller samtliga krav enligt IMO:s (International Maritime Organization) stränga regelverk för att garantera driftsäkra borrningsoperationer utan avbrott.

ABB:s leveranser till varvet ska ske 2013 och de första fartygsleveranserna till ägaren är planerade till andra kvartalet 2015.

Borrfartygen ska levereras till Sete Brazil, ett företag som etablerades 2010 av olika Brasilianska och internationella investerare. Vid leverans kommer de sju borrfartygen att chartras ut till Petrobas på 15 år. Tre av fartygen kommer att vara delägda och opereras av Odfjell och tre av Seadrill, som båda är Norgebaserade företag.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi