ABB tar hem order värd 25 miljoner dollar i Sydafrika

Drivsystem ska hjälpa Anglo Platinum att mer än fördubbla produktionen vid Mokopanegruvan

2007-12-04 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 25 miljoner dollar på utrustning och tjänster som ska hjälpa Anglo Platinum att mer än fördubbla produktionen vid en processanläggning i Sydafrika.

ABB ska leverera två växellådslösa drivsystem som ska driva malmkrossutrustningen vid Anglo Platinums gruva i Mokopane, cirka 280 km nordöst om Johannesburg. Anglo Platinum är världens största producent av platina och svarar för runt 38 procent av världsproduktionen.

”Innovativ teknik från ABB såsom våra växellådslösa drivsystem, kombinerat med ABB:s industrikunnande och erfarenhet, bidrar väsentligt till att förbättra produktiviteten och driftsäkerheten hos våra mineral- och gruvkunder”, säger Veli-Matti Reinikkala, global chef för ABB:s division Process Automation.

ABB:s växellådslösa drivsystem kommer att väsentligt förbättra anläggningens kapacitet som ökar med 600 000 ton processad malm varje månad från dagens 385 000 ton. Utbyggnaden kommer att öka volymen förädlad platinum från 200 000 till 430 000 ounces varje år.

ABB ska också leverera konstruktion och andra ingenjörstjänster, reservdelar, transformatorer, kablage och annat material samt övervaka installationen och utföra idrifttagning. Produktionen beräknas starta i slutet av 2007.

ABB uppfann och levererade världens första växellådslösa drivsystem för gruvdrift 1969. Utrustningen är fortfarande i drift, med sin originalomriktare, och står för kostnadseffektiv och energieffektiv prestanda med dokumenterat långsiktig driftsäkerhet.

Platina är en viktig insatsvara i fordonsindustrin och 90 procent av jordens platinatillgångar finns i Sydafrika.
ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har mer än 110 000 medarbetare.