ABB tar hem order värd 270 miljoner dollar från Statoil till världens största gasplattform

Drivsystem till kompressorer, kraftanslutning från land och automationssystem ska öka produktionen och sänka utsläppen av växthusgaser vid gasplattformen Troll A i Nordsjön. Leveranser från ABB i Ludvika och Karlskrona.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order värd runt 270 miljoner dollar från Statoil på leverans av elektriska drivsystem för två nya kompressorer som ska öka produktionskapaciteten och förlänga livslängden på världens största naturgasplattform i Nordsjön.

Den betongbyggda djuphavsplattformen Troll A ligger 70 kilometer utanför Norges västkust och är den högsta konstruktionen i världen som någonsin flyttats av människan. Allteftersom naturgas utvinns faller trycket i gasfältet och produktionen sjunker. ABB ska tillhandahålla ren och energieffektiv elkraft till utrustning som ska öka plattformens produktionskapacitet.

”ABB har expertis inom olje- och gasindustri och resurser för projektgenomförande samt ledande automations- och kraftteknik för en effektiv och säker drift oavsett geografiskt läge”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”Det här uppdraget späder på våra framgångar inom komplexa djuphavs- och offshoreprojekt och vår långa relation med Statoil.”

Projektet omfattar två kompressordrivsystem, vart och ett bestående av en 50 megawatt/66 kilovolt högspänningsmotor, som ska bidra till att öka flödet i gasledningen. ABB ska också leverera två högspänningssystem för likströmsöverföring (HVDC), inklusive HVDC-omriktare och sjökabel som ska leverera tillförlitlig elkraft från land till offshoreutrustningen.

HVDC-omriktarna kommer från ABB i Ludvika och sjökabeln kommer från ABB i Karlskrona.

”Vår teknik HVDC Light är idealisk för att ansluta plattformen till elnätet i land och därmed möjliggöra tillförsel av utsläppsfri el via kabel på havsbotten”, säger Martin Gross, chef för ABB:s division Power System i Sverige. ”Vi är glada att få fortsatt förtroende efter den framgångsrika första projektfasen då vi försåg Statoil med en liknande lösning.”

2005 invigde Statoil den första HVDC Light-länken som anslöt Troll A till omriktarstationen på land i samband med den första delen av kompressorprojektet.

Det här är ABB:s sjätte order på HVDC Light för offshoretillämpningar. Det visar att tekniken är kraftfull och motståndskraftig mot de hårda påfrestningarna i marin miljö. Utöver anslutningar av elkraft från land används HVDC Light för att ansluta avlägsna havsbaserade vindkraftparker till elnätet i land.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

ABB Power Systems:                                                                                ABB Sverige:
Per Eckemark                                                                                            Christine Gunnarsson
Systemområdeschef, HVDC                                                                        Presschef
Tel. 0240-78 32 30                                                                                      Tel: 021-32 32 32
per.eckemark@se.abb.com                                                                         press@se.abb.com