ABB tar hem order värd 30 miljoner dollar för tre-ledarsjökabel med rekordhög spänning

420 kV sjö- och landkabelsystem ska ersätta kraftledningar över Lilla Bält i Danmark.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 30 miljoner dollar från den danska nätoperatören Energinet.dk på leverans av en högspänningskabel som ska dras på havsbotten och under mark tvärs över Lilla Bält i Danmark. Lilla Bält är en farled som förbinder Nordsjön med Östersjön och delar ön Fyn från halvön Jylland och Europas kontinent. Kabelsystemet är en av flera statligt initierade satsningar för att bygga bort kraftledningar och pyloner i känsliga naturområden.

ABB ska leverera 30 kilometer (km) 420 kilovolt (kV) 1-ledarkabel för landinstallation och två 420 kV 3-ledarkablar på totalt 15 km för sjöinstallation. Dessa ingår i ett nyckelfärdigt kabelsystem som innefattar konstruktion, tillverkning, leverans och driftsättning, inklusive kabelavslut och förläggning av sjökabeln. När systemet är klart 2013 kommer det att vara den högsta spänningsnivån i världen för ett sjökabelsystem med 3-ledarkabel.

Istället för tre separata 1-ledarkablar ska en enda 3-ledarkabel för 420 kV läggas på havsbotten, vilket minskar kostnaderna såväl som påverkan på den marina miljön betydligt. Med hjälp av sin expertis och avancerade teknik inom extrudering ska ABB tillverka sjökabeln i en enda längd utan fabriksskarvar.

”ABB är stolta över att skriva ännu ett kapitel inom teknikutvecklingen för högspänningskabel”, säger Martin Gross, chef för ABB:s verksamhet Grid Systems som ingår i divisionen Power Systems. ”Detta bekräftar ännu en gång vår beslutsamhet att ta kraftkabelsystem till högre spännings- och effektnivåer och samtidigt minska miljöpåverkan.”

ABB slutförde nyligen ett liknande världsrekord genom driftsättningen av ett nytt sjökabelsystem för växelström tvärs över New York Harbor i USA. Systemet överför elkraft på en rekordhög spänningsnivå, 345 kV AC, från en ny högeffektiv kraftanläggning i New Jersey till en högspänningstransformator i Brooklyn.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Power Systems:
Magnus Holmberg