ABB tar hem order värd 32 miljoner dollar i Moçambique

El och automation ska optimera effektiviteten vid kolhanteringsanläggning

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 32 miljoner dollar från Vale i Moçambique för helhetslösningar för elektrifiering och automation som ska optimera produktiviteten samt övervaka och minimera energianvändningen i en ny kolgruva.

Den nya gruvan är en av Vales största investeringar i Afrika och den kommer att byggas vid Moatize i Teteprovinsen i Moçambique. Gruvan kommer att ha en nominell kapacitet på 11 miljoner ton per år: 8,5 miljoner ton metallurgisk kol och 2,5 miljoner ton termiskt kol.

”ABB:s stora erfarenhet från industrin i kombination med våra omfattande kraft- och automationserbjudanden ger våra kunder de gedigna lösningar som de behöver för dessa stora projekt”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”Vår förmåga att erbjuda helhetslösningar, global expertis och utmärkta lokala resurser hjälpte oss att ta hem denna order.”

Hela anläggningen beräknas ta 36 månader att färdigställa och ABB:s del av projektet beräknas vara färdigställt i slutet av 2010.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare