ABB tar hem order värd 33 miljoner dollar i Indien för att stärka kraftnätet

Transformatorstationer ska öka elleveranser och stärka nätkapacitet och tillförlitlighet

2012-05-21 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 33 miljoner dollar från NTPC Limited, Indiens största kraftbolag. Ordern avser två nya transformatorstationer i den västra delstaten Maharashtra som ska underlätta överföringen av el från nya kraftverk som byggs i regionen.

”Dessa transformatorstationer ska tillföra den infrastruktur för överföring och distribution som behövs för att öka kapaciteten och tillgodose det ökande elbehovet i regionen”, säger Brice Koch, chef för ABB:s division Power Systems. ”De ska också bidra till att stärka kapaciteten och tillförlitligheten i elnätet.”

Utifrån landets tillväxtambitioner och elkonsumtion per capita väntas Indien bygga ut sin kraftinfrastruktur väsentligt under kommande år. Landet har en installerad kraftgenereringskapacitet på runt 200 000 megawatt och enligt beräkningar gjorda av Internationella Energirådet, IEA, behöver Indien investera mer än 135 miljarder dollar för att bygga ut kapaciteten med mellan 600 och 1 200 gigawatt för att hela befolkningen ska få tillgång till el 2050.

Transformatorstationerna kommer att omfatta 17 fack på 400 kV och 14 fack på 132 kV i Solapur samt 12 fack på 400 kV och 8 fack på 132 kV i Mauda. Det nyckelfärdiga projektet omfattar konstruktion, tillverkning, leverans och installation, inklusive bygg- och anläggningsarbeten, samt kraft- och driftsättning. Stationerna ska också utrustas med det senaste tekniken för stationsautomation i enlighet med IEC 61850 för att säkerställa öppen kommunikation mellan en stor mängd styr- och övervakningsutrustning inom och utanför stationerna. Projektet ska enligt plan vara klart 2016.

Transformatorstationer utgör nyckelutrustning i kraftnät, som omvandlar spänningsnivåer och bidrar till säker och effektiv överföring och distribution av elkraft. De omfattar också utrustning som övervakar och styr kraftflödet. ABB är världens ledande leverantör av nyckelfärdiga luft- och gasisolerade samt hybridvarianter av transformatorstationer för spänningsnivåer på upp till 1 100 kV.

ABB har nyligen också fått uppdrag av NTPC att bygga transformatorstationer vid Mauda (Stage-1), Gandhar och Nabinagar.

NTPC är Indiens största kraftbolag som har haft en betydande roll för att möta landets ökade elbehov och bidra till dess ekonomiska och sociala utveckling. Med en installerad kapacitet på 36 514 megawatt – genom 15 kolbaserade, 7 gasbaserade och 6 samriskägda kraftstationer – står NTPC för 28,6 procent av elektriciteten och runt 19 procent av den installerade kapaciteten i landet.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi