ABB tar hem order värd 34 miljoner dollar i Brasilien

FACTS-teknik från Västerås, ställverk och nätverksstyrning ska förbättra nättillförlitligheten

ABB, det ledande kraft och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 34 miljoner dollar på leverans av två nya gasisolerade ställverk (AIS) samt utbyggnad av tre befintliga transformatorstationer för São Francisco's Hydroelectric Company (CHESF) i nordöstra Brasilien, ett kraftbolag som ingår i Electrobas Group. Ordern bokades i första kvartalet.

Som en del av det nyckelfärdiga projektet ska ABB ansvara för konstruktion, leverans och driftsättning av kraftstationerna. Den nya 230 kV-stationen Extremoz ska utrustas med SVC-teknik (reaktiv effektkompensering) för att underlätta integreringen av förnybar energi från vindkraftparker. SVC-tekniken kommer också att bidra till stabilisering av spänningsnivåer och systemprestanda vid oförutsedda störningar. SVC är en del av ABB:s FACTS-teknik (flexibel växelströmsöverföring) som stärker kapaciteten, säkerheten och flexibiliteten i kraftnät samt bidrar till utvecklingen av smarta elnät.

Den nya 230/69 kV-stationen João Câmara ska utrustas med kondensatorbanker för att minska elförlusterna och förbättra kraftfaktorn – ett mått på den tillgängliga mängden användbar elkraft i nätet. ABB ska också bygga ut de befintliga 230 kV-stationerna Açu II, Mossoró II och Paraíso.

Krafttransformatorer, hög- och mellanspänningsutrustning, inklusive brytare, mättransformatorer, avledare, samt telekommunikationssystem är några av de huvudsakliga produkterna i ordern. ABB ska också installera system för stationsautomation som uppfyller den globala standarden IEC 61850 och är utrustade med de senaste skydds- och övervakningsprodukterna. Projektet beräknas vara klart för idrifttagning 2012.

”Dessa transformatorstationer kommer att öka överföringskapaciteten och hjälpa till att tillgodose det ökande behovet av elektricitet i regionen”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”De ska också bidra till en tillförlitligare och stabilare krafttillförsel.”

CHESF är ett ledande brasilianskt kraftbolag som förser delstaterna Maranhão, Pauí, Ceará, Paraíba, Rio Grande do Norte, Pernambuco, Alagoas, Sergipe och Bahia med elkraft.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har runt 124 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt