ABB tar hem order värd 40 miljoner dollar på infrastruktur för oljetransporter i Italien

En ny havsbaserad installation ägd av det italienska energiföretaget Eni ska öka överföringskapaciteten av råoljetransporter från oljefältet Tempa Rossa.

2013-02-04 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem ett kontrakt värt runt 40 miljoner dollar på en utbyggnad av exportterminalen vid Eni:s raffinaderi i Taranto, beläget i bukten ”Mar Grande” i Ionianska havet i Södra Italien. Ordern bokades i fjärde kvartalet 2012.

Kontraktet är en del av Eni:s plan att förbättra raffinaderiets infrastruktur och säkerställa en tillförlitlig transportförbindelse med oljeanläggningen Tempa Rossa i land. Raffinaderiet ligger vid exportterminalen med förbindelse till oljefältet genom en underjordisk oljeledning. Planen inkluderar utbyggnad av en befintlig pir.

”Den nya installationen kommer att förbättra infrastrukturen för de lokala oljetransporterna”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”Projektet belyser ABB:s branschexpertis, leveransförmåga och lokala kapacitet att framgångsrikt leda och genomföra sådana här stora projekt för olje- och gasindustrin.”

Piren kommer att ha fem lastarmar med en överföringskapacitet av 3 000 m3 per timme. För att garantera säker förtöjning av fartygen och lastning av råolja ska ABB leverera nya elektriska system samt all nödvändig mekanisk utrustning och automationssystem. Projektet ska enligt plan vara färdigt i augusti 2015.

ABB ska ansvara för konstruktion, upphandling samt bygg- och anläggningsarbeten gällande den nya installationen, inklusive projektledning. ABB ska också leverera all elektrisk utrustning inklusive låg- och mellanspänningssystem, styrsystem, kontrollrum, mekanisk utrustning och processutrustning, dieselgenerator och brandsäkerhetssystem.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationssystem. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi