ABB tar hem order värd 48 miljoner dollar för transformatorstation till kraftanläggning i Saudiarabien

Gasisolerad transformatorstation ska underlätta kraftöverföring från nytt kraftverk

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 48 miljoner dollar från SEPCO III Electric Power Construction Corporation, ett ledande kinesiskt EPC-företag (Engineering, Procurement, Construction), avseende leverans av en transformatorstation till ett nytt kraftverk i Saudiarabien. Ordern bokfördes i fjärde kvartalet 2009. GIS-transformatorstationen (Gas Insulated Switchgear) kommer att underlätta överföringen av elektricitet från kraftverket Rabigh på 1 200 megawatt, 150 kilometer norr om Jeddah. Detta är den första IPP-anläggningen (Independent Power Plant) som byggs i landet, med medverkan av den privata sektorn och på basis av en bygga/äga/driva-modell. Kraftverket ska leverera elkraft till Saudi Electricity Company och bidra till att tillgodose det ökande elbehovet hos industrier och hushåll i regionen. Projektet ska enligt plan vara klart 2011. ABB ska konstruera, leverera, installera och driftsätta transformatorstationen på 380 kV, som omfattar det gasisolerade ställverket, ett antal brytare, inklusive generatorbrytaren, samt övervaknings- skydds- och telekommunikationsutrustning. ”ABB:s tekniska styrkor i kombination med omfattande erfarenhet av projekt i Saudiarabien samt vår kunskap om överförings- och distributionsnät har stor betydelse för genomförandet av det här projektet”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. Transformatorstationer utgör nyckelinstallationer i kraftnätet och omvandlar spänningsnivåer och underlättar effektiv överföring och distribution av elkraft. I stationerna ingår utrustning som skyddar och övervakar elkraften. ABB är världsledande leverantör av luft- och gasisolerade transformatorstationer, med mer än 10 000 installationer över hela världen på spänningsnivåer upp till 800 kV. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.