ABB tar hem order värd 53 miljoner dollar för att öka kraftöverföringskapaciteten i Sydafrika

FACTS-teknik från ABB i Västerås ska öka kapaciteten och förbättra effektiviteten i elnäten

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 53 miljoner dollar från det sydafrikanska kraftbolaget Eskom för att stärka kraftöverföringsnätet i Västra Kap-regionen. Ordern består av teknik från ABB i Västerås och högspänningsprodukter från ABB i Ludvika.

ABB kommer att konstruera, tillverka, installera och idriftsätta sex 765 kilovolts seriekondensatorer till tre olika transformatorstationer. Installationerna, som utgör en del av ett initiativ som tagits för att öka kapaciteten i Kapstaden med omgivning, erbjuder Eskom större flexibilitet och minskar deras beroende av den befintliga Koeberg-kraftstationen. Kompensatorerna som används i detta projekt ingår i en teknikfamilj känd som FACTS (Flexible Alternating Current Transmission Systems). FACTS-tekniken utvecklas av ABB i Västerås.

Ordern bokades i det fjärde kvartalet 2008 och beräknas vara färdigställd 2010.

”ABB:s FACTS-teknik gör det möjligt att överföra mer kraft på ett effektivare sätt genom att använda befintlig infrastruktur”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”Detta innebär att man inte behöver bygga lika många nya transmissionsledningar, vilket minskar miljöpåverkan och minimerar kostnader.

Projektet inkluderar ABB:s Mach2-teknik som är ett avancerat skydds- och kontrollsystem och den mest använda plattformen för HVDC- och FACTS-lösningar. Fördelarna med denna teknik är snabbhet, flexibilitet och realtidskapacitet. Säkringsfria kondensatorenheter och snabba omkopplare kommer att ytterligare höja systemets tillförlitlighet.

”Det här projektet stärker ytterligare vår position på marknaden. Vi erbjuder Eskom en miljöförbättrande och robust FACTS-lösning, och vi är stolta över att stödja Sydafrika under denna kritiska fas av förstärkningen av kraftnätet ”, säger Per Eckemark, chef för ABB:s FACTS-enhet i Västerås.

ABB är en pionjär inom FACTS-tekniken, med den största installerade basen i världen. Eskom har tilldelat ABB en rad kontrakt de senaste åren, bland annat en order värd 90 miljoner dollar för att uppgradera kontrollsystem och instrumentering vid Malta-kraftverket i nordöstra Sydafrika.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare