ABB tar hem order värd 63 miljoner dollar i Kina på transformatorer för ultrahög spänning

Transformatorer från ABB i Ludvika för 800 kV ultrahög spänning (UHVDC) ska stärka kraftöverföringsnätet

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 63 miljoner dollar från China Southern Power Grid Co. Ltd avseende konstruktion, leverans, installation och driftsättning av 800 kV UHVDC-transformatorer (ultrahögspänd likström) till en omriktarstation som kommer att utgöra en del av överföringssystemet Nuozhadu-Guangdong.

”Vi är glada att få fortsätta att stödja Kinas ansträngningar för att utveckla sitt nät för kraftöverföring och distribution ytterligare”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products.

”Det är glädjande att vår banbrytande teknik för ultrahöga spänningar kan bidra i Kinas kraftnät. Dessa transformatorer erbjuder högt kundvärde, då de är konstruerade för hög tillförlitlighet och effektivitet samt optimerade livscykelkostnader", säger Johan Söderström, divisionschef för Power Products i Sverige.

China Southern Power Grid är ett av Kinas två ledande, statliga energiföretag som ansvarar för att bygga och driva kraftnät i landets södra delar.

Transformatorer för 800 kV UHVDC utgör en nyckelkomponent i överföringssystem för ultrahög spänning, som möjliggör överföring av stora mängder el över mycket långa avstånd. Att bygga sådana transformatorer innebär många utmaningar, exempelvis att anpassa och optimera transformatorernas isolationssystem och kritiska komponenter såsom genomföringar.

UHVDC-teknik möjliggör effektivare användning av förnybara energislag, minskar beroendet av fossila bränslen och bidrar till minskade koldioxidutsläpp. Den lämpar sig särskilt väl för stora länder som Kina, där elanvändarna ofta finns i områden som ligger långt ifrån kraftkällorna.

UHVDC är en vidareutveckling av HVDC-tekniken, där ABB var pionjär mer än 50 år sedan, och utgör det största tekniska framsteget vad gäller överföringskapacitet och effektivitet på över två decennier.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef