ABB tar hem order värd 80 miljoner dollar från Samsung Heavy Industries

Energieffektiva och tillförlitliga elsystem till fem borrfartyg och två gastankfartyg från Samsung Heavy Industries i Korea.

2012-06-28 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 80 miljoner dollar från Samsung Heavy Industries på leverans av energieffektiva drivsystem, motorer och elsystem till fem borrfartyg och två tankfartyg för flytande naturgas (LNG) som byggs vid Samsungs varv i Korea. Fartygen ska användas för utvinning, förädling och transport av olja och gas.

Varvsverksamheten vid Samsung Heavy Industries, en gren av megakoncernen South-Korean, är inriktad på att bygga stora fartyg av olika slag, bland annat gastankfartyg, borrfartyg och borriggar.

Samsung bygger nu fem borrfartyg (tre för Seadrill Ltd. i Norge, ett för Pacific Drilling S.A i Brasilien och ett för Ensco Plc i England) samt två gastankfartyg för Golar LNG Ltd i England. Fartygen ska användas för olje- och gasutvinning samt transporter av flytande naturgas. ABB:s teknik ska bidra till högsta möjliga energieffektivitet hos fartygen såväl som tillförlitlig elförsörjning av ombordutrustningen.

”Det här projektet understryker ABB:s goda renommé när det gäller tillförlitliga totallösningar som hjälper kunder inom marina verksamheter att uppnå högsta möjliga effektivitet”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”Våra omfattande expertkunskaper och resurser inom olja och gas gör att vi kan tillgodose de unika processkraven och utmaningarna inom offshoreverksamhet.”

ABB ska leverera de kompletta elsystemen till de sju fartygen, inklusive utrustning och system för kraftgenerering och distribution, varvtalsreglerade drivsystem och motorer för framdrivningssystem och trustorer samt drivsystem för borrutrustningen ovan vattnet.

Projektet ska driftsättas mellan 2014 och 2015.

Teknikutvecklingen inom utvinning, förädling och transport av olja och gas från djuphavsområden och andra nya källor utgör en viktig global utvecklingstrend och är ett prioriterat fokusområde för ABB:s långsiktiga tillbväxt. Det här projektet bekräftar företagets ingående förståelse för branschen och tekniska expertis inom fartygsapplikationer.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi