ABB tar hem order värd 85 miljoner dollar för att stärka Qatars kraft- och vattenförsörjning

2015-06-30 - Elkraftsanläggningar stödjer integration av ett nytt kraft- och avsaltningsverk

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd cirka 85 miljoner dollar på leverans av nyckelfärdiga elkraftsanläggningar för att integrera elektricitet från ett nytt oberoende vatten- och kraftverk (IWPP) i landets kraftnät.

IWPP ska utnyttja Qatars naturgasresurser och producera 2 520 MW och avsalta runt 600 miljoner liter vatten dagligen för dricksvatten- och kraftförsörjning till en av de ekonomiska zoner som utgör navet i Qatars planer på att modernisera och diversifiera sin ekonomi.

Qatar, en halvö öster om Saudiarabien, bygger en ambitiös infrastruktur inklusive järnväg, kraft- och avsaltningsverk. Sådana projekt, genomförda med expertis från ABB, hjälper till att förbereda och anpassa landets ekonomi till en växande befolkning som nu överskrider två miljoner och ökar tre gånger snabbare än i övriga Gulfländer.

”Vi har en omfattande närvaro och meritlista i regionen och är glada att kunna medverka i Qatars satsning på att öka kapaciteten och tillgodose det växande behovet av elektricitet och dricksvatten”, säger Claudio Facchin, globalchef för ABB:s division Power Systems. ”Denna framgång stödjer refokuseringen på divisionen Power Systems och ABB:s strategi Next Level på växande marknader.”

ABB ska ansvara för konstruktion, leverans, installation och idrifttagning av tre nyckelfärdiga kraftanläggningar som ska mata kraftnätet och senare nedtransformera kraft för distribution till de nyplanerade utvecklingsregionerna. Elkraftsaläggningarna på 400 kV och 220/132 kV är utrustade med toppmoderna gasisolerade ställverk samt avancerade styr-, skydds- och telekommunikationssystem.

ABB är världens ledande leverantör av nyckelfärdiga luft- och gasisolerade elkraftsanläggningar samt hybridstationer med spänningsnivåer upp till 1 100 kV. Dessa stationer bidrar till effektiv och driftsäker överföring och distribution av elektricitet med minimal miljöpåverkan för energiföretag, industrier och kommersiella kunder samt sektorer som järnväg, urbana transportsystem och förnybar energi.

Om ABB
ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Thomas Schmidt, Antonio Ligi,
Sandra Wiesner