ABB tar hem order värd 90 miljoner kronor på kopplingsstation till SydVästlänken

Kopplingsstation i Hurva ska ansluta SydVästlänken till stamnätets växelströmsledningar för 400 kV

2011-02-21 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order från Svenska Kraftnät på en ny 400 kV kopplingsstation i Hurva, utanför Hörby. Anläggningen, som är den södra anslutningen för SydVästlänken, har ett ordervärde på 90 miljoner kronor.

”Vi är mycket glada över att få förtroendet från Svenska Kraftnät i detta betydelsefulla projekt. Kopplingsstationen i Hurva är en mycket viktig del av SydVästlänken”, säger Max Elvelo, kundansvarig säljare inom ABB.

Kopplingsstationen i Hurva kommer att levereras som en helt nyckelfärdig anläggning. I beställningen ingår bland annat ett ställverk i dubbelbrytarutförande med sju fack, samlingsskena, relä- och kontrollutrustning, markarbeten, manöverbyggnad samt områdesskydd.

SydVästlänken är Svenska Kraftnäts största och enskilt viktigaste nätinvestering på över 20 år och består av tre delar med Barkeryd utanför Nässjö som knutpunkt. Därifrån kommer en förbindelse att gå västerut till Oslo, en norrut till Hallsberg och en söderut till Hurva, utanför Hörby.

”Det är mycket inspirerande att med vårt tekniska kunnande och vår gedigna anläggningserfarenhet få bidra i det omfattande projekt som nu har inletts”, säger Thomas Mattsson, försäljningsansvarig för kontraktet inom ABB:s enhet Substations.

Kopplingsstationen i Hurva ska i söder ansluta SydVästlänken till stamnätets växelströmsledningar för 400 kV. I direkt anknytning kommer också en omriktarstation att placeras där likström omvandlas till växelström och vice versa. Omriktarstationen upphandlas av Svenska Kraftnät i en särskild entreprenad.

Konstruktionsarbetet för den nya kopplingsstationen har redan påbörjats och anläggningen ska vara klar att ta i drift hösten 2013.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Max Elvelo, kundansvarig säljare