ABB tar hem order värd ca 17 miljoner kronor för ny drivlina till Ovako Hofors

ABB koordinerar och implementerar ny drivlina till Ovako i Hofors.

2012-10-22 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har av Ovako Hofors AB erhållit en order värd drygt 17 miljoner kronor. ABB ska leverera ny drivlina till valspar 2 i Valsverket i Hofors i syfte att säkerställa en hög tillgänglighet genom utbyte av äldre utrustning.

ABB:s åtagande omfattar rivning av befintlig utrustning, leverans och montage av motor, drivsystem och transformator. Nya drivlinan ska installeras och tas i drift under sommaren 2013.

”Att Ovako:s val av leverantör föll på ABB beror bland annat på tidigare referenser och det förtroende vårt motor- och drivsystemskunnande skapade under förarbetet med projektet”, säger Jonas Gärd, operativ chef för enheten Rolling Mills inom ABB Process Automation.

Ovako (www.ovako.com) är en ledande europeisk producent av komponentstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Produktionen omfattar låglegerat stål och kolstål i form av stänger, rör, ringar och förkomponenter. Bolaget har 11 produktionsorter och ett flertal säljbolag i Europa och USA. Omsättningen 2011 uppgick till 1 121 miljoner euro och antalet anställda var 3 239. Den totala produktionskapaciteten är 1,3 miljoner ton stål per år.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har runt 145 000 medarbetare.

ABB Process Automation                                                                ABB Sverige
Jonas Gärd                                                                                       Christine Gunnarsson, presschef
Operativ chef, Rolling Mills                                                                 Tel. 021-32 32 32
Tel: 021-32 54 25                                                                              press@se.abb.com