ABB tar hem order värd mer än 100 miljoner dollar på gasanläggning i Oman

Ny kondenseringsanläggning ska säkra fortsatt gasproduktion för Petroleum Development Oman

2012-07-24 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem ett kontrakt värt cirka drygt 100 miljoner dollar på att bygga en ny kondenseringsanläggning för Petroleum Development Oman (PDO) i Oman. Ordern bokades i andra kvartalet.

Den nya anläggningen Saih Nihayda Condensate Stabilization Plant kommer att byggas nära gasanläggningen Saih Nihayda i PDO:s norra koncessionsområde och kommer att ha en processkapacitet på 4 500 kubikmeter kondensat per dag. Den nya anläggningen ska användas som backup för den befintliga centrala kondenseringsanläggningen och bidra till att säkerställa gasproduktionen för PDO:s inhemska kunder och exportmarknader.

Projektet är centralt för PDO:s mål att upprätthålla gasflödet från sitt främsta gasproduktionsområde i bolagets norra koncessionsområde. Anläggningen ska enligt plan vara färdig i slutet av 2014.

”Det här kontraktet understryker förtroendet för ABB:s tekniska ledarskap och förmåga att leverera storskaliga projekt till våra olje- och gaskunder”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”Vår industriella expertis och våra globala och lokala resurser kommer att hjälpa oss att genomföra det här projektet framgångsrikt, från konstruktion till uppstart.”

ABB ska ansvara för konstruktion, anskaffning och uppförande (EPC) av kondenseringsanläggningen, inklusive projektledning, utbildning, testning samt drifts- och underhållssupport efter uppstart. Dessutom ska ABB leverera kraftutrustning såsom låg- och mellanspänningställverk, krafttransformatorer, det elektriska styrsystemet, såväl som utsläppsövervakningssystem samt annan mät- och analysutrustning.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi