ABB tar hem order värda 120 miljoner dollar på kraftinfrastruktur i Irak

Elkraftsteknik från ABB i Västerås och Ludvika samt kablar från ABB i Karlskrona ska ge kraftförsörjning till Kurdistanregionen

2012-07-02 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda runt 120 miljoner dollar på en ny kraftanläggning och två 400/132 kV transformatorstationer som ska ge kraftförsörjning till regionen Kurdistan i norra Irak. Beställare är KAR Construction and Engineering Company Ltd.

OCPP-anläggningen (open cycle power plant) på 640 megawatt ska använda naturgas från oljefältet Khormala och lätt oljebränsle (LFO) som backup för att generera elkraft från gasturbiner. Två 400/132 kV högspända transformatorstationer ska mata in elkraften i Iraks regionala och nationella kraftnät samt förse Khormalafältet med elektricitet. Planer finns också att i framtiden konvertera anläggningen till en CCPP-anläggning (combined cycle power plant), vilket skulle öka kapaciteten till 1 000 megawatt. Transformatorstationerna blir de första luftisolerade 400/132 kV transformatorstationerna (AIS) i regionen som kommer att mata in elektricitet i det nationella kraftnätet (400 kV).

Sedan 2007 har ABB konstruerat och byggt tre kraftanläggningar inklusive 132 kV högspända transformatorstationer med en total kapacitet av 2 000 megawatt som levererar elkraft till det regionala kraftnätet i regionen Kurdistan.

ABB:s Substation-enhet i Västerås ska konstruera, bygga, leverera och driftsätta de två 400/132 kV transformatorstationerna. Projektet omfattar nyckelprodukter såsom generator step-up tranformatorer 15/400 kV, andra transformatorer och högspänningsutrustning. Kraftanläggningens 400 kV transformatorstation kommer att utrustas med bland annat 420 kV DCB-brytare (disconnecting circuit breaker). Stationen kommer att vara den första i Irak som använder DCB, mellan- och högspänningsställverk, stationsautomation samt styr- och övervakningssystem. Projektet ska enligt plan vara klart i slutet av 2013.

"Dessa lösningar bidrar till att bygga upp infrastrukturen i Irak och stärker elnätets tillförlitlighet", säger Per Eckemark, divisionschef för Power Systems i Sverige. "Vår ledande teknik samt långa erfarenhet av projektledning gör det möjligt för oss att leverera en optimerad lösning till kunden".

Från ABB i Ludvika levereras bland annat kraftutrustning och kondensatorbatterier och ABB i Karlskrona levererar högspänningskablar.

Transformatorstationer utgör nyckelutrustning i kraftnät och bidrar till effektiv överföring och distribution av elkraft. De omfattar utrustning som övervakar och styr kraftflödet. ABB är världens ledande leverantör av luft- och gasisolerade transformatorstationer för spänningsnivåer på upp till 1 100 kV.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Power Systems                                                      ABB Sverige
Thomas Johansson,                                                         Christine Gunnarsson, presschef
Affärsenhetschef Substations                                          Tel. 021-32 32 32
Tel. 0706-96 78 00                                                            press@se.abb.com