ABB tar hem order värda 170 miljoner dollar på utbyggnad av kraftnätet i Saudiarabien

Nya transformatorstationer ska hjälpa till att möta efterfrågan på elektricitet

2012-11-14 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda runt 170 miljoner dollar avseende transformatorstationsprojekt för Saudi Electricity Company (SEC), Saudiarabiens statliga kraftoperatör. Beställningarna bokades i tredje kvartalet.

ABB ska konstruera, installera och driftsätta en transformatorstation som ska bidra till att möta den ökade efterfrågan på el i och runt det centrala vallfartsområdet Makkah. Transformatorstationen ska utrustas med ABB:s kompakta och robusta GIS-teknik (gasisolerade ställverk) och inrymmas i ett flervåningshus i ett tätbefolkat och tätbebyggt område. GIS-stationerna är utrymmessnåla och idealiska för tillämpning i tätbebyggda stadskärnor eller andra områden med begränsad plats.

Internationella valutafonden beräknar att Saudiarabiens befolkning kommer att öka från nuvarande runt 28 miljoner till cirka 37 miljoner år 2020, varav nära 85 procent kommer att bo i eller runt städer. Saudiarabiens hushåll har bland den högsta elkonsumtionen i världen och till följd av den ekonomiska utvecklingen i landet ökar efterfrågan ytterligare från hushåll, kontor, handel och industri. Landet genomför för närvarande en ambitiös utvecklingsplan (Ninth Development Plan 2010-2014) som syftar till att öka den installerade effekten med mer än 20 gigawatt till runt 72 gigawatt år 2014.

”Dessa transformatorstationer ska hjälpa till att stärka kraftinfrastrukturen och öka kapaciteten för att tillgodose landets ökande elbehov”, säger Brice Koch, chef för ABB:s division Power Systems. ”De ska också bidra till att förbättra tillförlitligheten och kvaliteten i elförsörjningen och samtidigt säkerställa hög energieffektivitet.”

ABB ska dessutom bygga fyra ytterligare GIS-stationer för kraftöverföring och distribution i landets västra och södra regioner.

De nyckelfärdiga projekten ska enligt plan vara slutförda 2014 och omfattar leverans av produkter som hög- och mellanspänningsställverk, transformatorer, reservkraftssystem och kablar. ABB ska också tillhandahålla SCADA-system (supervisory control and data acquisition) såväl som automations-, styr-, skydds- och kommunikationssystem enligt den internationella standarden IEC 61850 för att möjliggöra fjärrövervakning och fjärrstyrning av geografiskt spridda anläggningar från SEC:s driftcentral.

ABB är världens ledande leverantör av nyckelfärdiga luft- och gasisolerade transformatorstationer, såväl som hybridstationer, för spänningsnivåer upp till 1 100 kilovolt. Dessa stationer underlättar effektiv och tillförlitlig överföring och distribution av elkraft med minimal miljöpåverkan för energiföretag, industrier och kommersiella verksamheter samt inom sektorer som järnväg, urbana transportsystem och förnybar energi.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi