ABB tar hem order värda 65 miljoner dollar för att stärka Iraks kraftinfrastruktur

ABB i Västerås ska förbättra elförsörjningen i Norra Irak genom gaskraftverk och utbyggda transformatorstationer.

2012-10-10 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda runt 65 miljoner dollar på en nyckelfärdig elektrifierings- och automationslösning till en ny, gasturbindriven kraftanläggning samt utbyggnad av en transformatorstation. Beställare är Mass Global Investment Co. (MGI). Projekten ska bidra till ökad elförsörjning och stärkt infrastruktur för kraftöverföring i norra Irak.

Med fyra gasturbiner på vardera 125 megawatt kommer den nya kraftanläggningen Dohuk 2 att utgöra en förlängning av den tidiggare ABB-byggda kraftstationen Dohuk 1 på 500 megawatt som togs i drift 2011.

ABB:s Substation-enhet i Västerås ska konstruera, tillverka, leverera och installera anläggningens EboP-lösning (electrical balance of plant) och leverera nätanslutningen för den 500 megawatt starka OCGT-anläggningen (open cycle gas turbine. I leveransen ingår nyckelteknik som låg- och mellanspänningsställverk, reservkraftsystem för bränsleförsörjning samt styr- och automationssystemen. Den nya anläggningen kommer att drivas av naturgas och lätt eldningsolja och beräknas vara i drift på bara 10 månader. Projektet är ABB:s senaste i en rad OCGT-projekt för MGI. ABB ska också bygga ut en tidigare levererad 132 kV transformatorstation för att ansluta Dohuk 2 till Iraks elnät.

I ett annat projekt ska ABB leverera ett avancerat styrsystem och en 400 kV transformatorstation för anslutning till elnätet av gaskraftverket Erbil på 1 000 megawatt. Erbil ska konverteras från en OCGT- till en CCGT-anläggning (combined cycle gas turbine) genom att byggas ut med värmeåtervinningsgeneratorer och två ångturbiner, vilket ökar kapaciteten med 470 megawatt.

”Dessa projekt ska bidra till att öka kapaciteten, stärka nättillförlitligheten och ge säkrare kraftförsörjning”, säger Per Eckemark, chef för ABB:s division Power Systems. ”Utbyggnad av kraftinfrastrukturen bidrar till att tillgodose det stora behovet av elektricitet och stödja den ekonomiska och sociala utvecklingen i regionen.”

ABB är en ledande leverantör av integrerade kraft- och automationslösningar för kraftverk baserade på konventionella och förnybara energislag samt vattenapplikationer såsom pumpstationer och vattendistributionsanläggningar. Företagets omfattande erbjudande inkluderar nyckelfärdig elektrifiering och automation, instrument och mätteknik samt styrsystem, med stöd av ett heltäckande serviceutbud för att optimera prestanda, driftsäkerhet och effektivitet samt ge lägsta möjliga miljöpåverkan.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minskar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Power Systems:                                                   ABB Sverige:
Thomas Johansson,                                                       Christine Gunnarsson, presschef
Affärsenhetschef Substations                                          Tel. 021-32 32 32
Tel. 0706-96 78 00                                                         press@se.abb.com
thomas.l.johansson@se.abb.com