ABB tar hem rysk order värd 35 miljoner dollar till nästa generations isbrytare för arktiska vatten

Integrerade framdrivnings- och kraftsystem ger maximal verkningsgrad och energieffektivitet till isbrytare för operation i 2 meter tjock is och 35 minusgrader.

2012-10-01 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 35 miljoner dollar på kraftfulla, integrerade framdrivnings- och kraftsystem med högsta energieffektivitet till en ny isbrytare som byggs för det ryska statliga företaget Rosmorport FSUE. Ordern bokades i tredje kvartalet 2012.

Den 25 megawatt (MW) diesel/el-drivna isbrytaren tillhör nästa generations multifunktionella isbrytare med kombinerad diesel- och eldriven framdrift för navigation i Nordostpassagen, arktiska farvatten och floder och fjordar som mynnar ut i Norra ishavet. Isbrytaren klarar att navigera både framåt och bakåt i 2 knops hastighet och upp till 2 meter tjock kompakt is med 20 centimeters snötäcke samt temperaturer ned till minus 35 °C. Med framdrivningssystemet Azipod® uppnås betydligt högre energieffektivitet och bränslebesparingar på upp till 20 procent. ABB:s leveranser ska påbörjas under 2013 och isbrytaren beräknas levereras till Rosmorport 2015.

”De extrema förhållandena i farvattnen norr om polcirkeln kräver konstant tillgänglighet och högsta energieffektivitet för alla system ombord”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”ABB:s lösningar säkerställer tillförlitligheten och manövrerbarheten som krävs för den här typen av fartygsoperationer. Det här kontraktet markerar en viktig milstolpe för oss och understryker vårt goda anseende på den ryska marknaden som en långsiktig, pålitlig samarbetspartner samt stärker vår ledande ställning globalt inom framdrivningsteknik för isbrytare.

ABB ska leverera det integrerade kraftgenererings- och kraftdistributionssystemet, bogpropellermotorer, motorer till brandsläckningspumpar samt ett 25 MW framdrivningssystem. Detta består av två Azipod® -propulsionsenheter, med uteffekt 2 x 7,5 MW, och drivsystemet för den centralt placerade propelleraxel med ytterligare 10 MW uteffekt. Azipod®-enheterna i projektet specialkonstrueras för den extrema isklassen RMRS Icebreaker-8 för arktiska vatten.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har runt 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi