ABB tar hem sin största FACTS-order någonsin värd 115 miljoner dollar till järnvägsnät i Saudiarabien

FACTS-teknik från Västerås ska stärka elförsörjningen och tillförlitligheten i järnvägsnät för höghastighetståg

2012-10-03 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 115 miljoner dollar från det statliga energiföretaget i Saudi Electricity Company (SEC) i Saudiarabien. ABB ska leverera en FACTS-lösning (flexible alternating current transmission system) som ska öka tillförlitligheten i kraftnätet som säkrar elförsörjningen till storskaliga järnvägsförbindelser med höghastighetståg i landet. Detta är ABB:s största FACTS-order hittills.

Ökande miljöhänsyn, snabb urbanisering och behovet av att transportera mer människor och gods allt snabbare har gjort järnväg till en viktig infrastruktursektor. ABB erbjuder ett brett sortiment av tillförlitlig, innovativ och energieffektiv kraft- och automationsteknik för modern järnväg, både för tätortstrafik, konventionella fjärrtåg och höghastighetståg.

Tillsammans med smarta telefoner och digital fototeknik utsågs FACTS till en av decenniets elva främsta teknologier i tidningen Spectrum utgiven av IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers). IEEE är en av världens största ideella organisationer för vidareutveckling av teknik. Som en del av den nyckelfärdiga lösningen ska ABB konstruera, leverera, installera och driftsätta två SVC-anläggningar (reaktiv effektkompensering) vid Haramain High Speed Railways (HHR) 380 kV transformatorstationer. FACTS-installationerna ska stödja den storskaliga höghastighetslinjen mellan städerna Mecka och Medina. Projektet väntas vara klart 2015.

”Den här lösningen kommer att stärka överföringsnätet och tillförlitligheten i elförsörjningen till nya, viktiga järnvägslinjer i Saudiarabien”, säger Per Eckemark, chef för ABB:s division Power Systems i Sverige. ”SVC är en del av ABB:s teknikfamilj FACTS som hjälper till att öka kapaciteten och flexibiliteten i kraftöverföringssystem och bidrar till utvecklingen av smartare elnät.”

ABB:s FACTS-enhet i Västerås har tagit hem ordern. Från ABB i Ludvika levereras kondensatorer och tyristorventiler, kylsystemet kommer från ABB i Landskrona och kontrollsystem från ABB i Västerås.

År 2011 tog ABB hem en order värd 85 miljoner dollar på en inbyggd GIS-station (gasisolerat ställverk), en nyckelkomponent i de nya transformatorstationerna, vilka ska trygga elförsörjningen till den 444 kilometer långa höghastighetslinjen Haramain. Stationerna ska säkra strömförsörjningen till höghastighetstågen som väntas frakta runt tre miljoner passagerare varje år. Linjen kommer att förbinda pilgrimsstäderna Mecka och Medina via King Abdullah Economic City, Rabigh, Jeddah samt King Abdulaziz International Airport. Den nya järnvägsförbindelsen väntas minska trafikstockningar på vägarna och sänka restiden mellan Medina och Mecka från sex till två timmar.

ABB är pionjär och världsledande leverantör inom det växande FACTS-området, med mer än 800 levererade installationer över hela världen. Med FACTS kan mer elkraft nå användarna med mindre miljöpåverkan, lägre investeringskostnader och snabbare implementering jämfört med det traditionella alternativet att bygga nya kraftverk och kraftledningar. Tekniken bidrar också till att hantera spänningsvariationer i nätet och därmed öka stabiliteten och effektiviteten i kraftsystemet.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Power Systems                                                                ABB Sverige
Ingela Hålling                                                                            Christine Gunnarsson, presschef
Systemområdeschef FACTS                                                      Tel. 021-32 32 32
Tel: 021-32 49 10                                                                      press@se.abb.com
ingela.halling@se.abb.com