ABB tar hem transformatororder i Polen värd 37 miljoner dollar

Krafttransformatorer med låga förluster och ljudnivåer ska stärka det statliga elnätet

2013-12-20 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 37 miljoner dollar på 12 krafttransformatorer som ingår i satsningen att stärka det polska elnätet. Beställare är den statsägda kraftsystemoperatören i Polen PSE S.A.

ABB har en lång meritlista när det gäller kraftteknik i Polen med en betydande installerad bas i landet. Bland annat har ett 60-tal krafttransformatorer från ABB tagits i drift på senare år. ”Den här ordern är ett konkret resultat av vår marknadsstrategi att sälja mer till befintliga kunder”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”I enlighet med vår satsning ”country for country” kommer dessa transformatorer att tillverkas i Polen där vi har en omfattande tillverkningskapacitet.”

ABB ska ansvara för konstruktion, tillverkning, leverans, installation och driftsättning av transformatorerna, vilka spänner från 275 till 500 megavoltampere (MVA) och väger nästan 360 ton styck. De ska installeras i 11 transformatorstationer över hela landet. Vissa av dessa stationer är nybyggen medan andra ska uppgraderas. Leveranserna är planerade till mellan 2014 och 2017.

”Dessa krafttransformatorer i världsklass är tystgående med minskade förluster såväl vid tomgång som vid belastning. De kommer att bidra till effektiv kraftöverföring, ökad nättillförlitlighet och säkrare kraft”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products. ”Vi är glada att få fortsätta stödja arbetet med att stärka Polens kraftinfrastruktur.”

Krafttransformatorer omvandlar spänningsnivåer längs hela kraftkedjan. Detta inkluderar ökning av spänningsnivån vid kraftgenereringen, minskning av förluster under överföring över långa sträckor och minskning av spänningen till säkra och hanterbara nivåer innan elen distribueras till bostäder, fabriker och kontor.

Transformatorer är viktiga komponenter i elnät som möjliggör effektiv och säker omvandling av el mellan olika spänningssystem. ABB:s transformatorportfölj inkluderar krafttransformatorer för upp till 1 200 kilovolt (kV), torra och oljeisolerade transformatorer, loktransformatorer och transformatorer för särskilda applikationer, inklusive tillhörande servicetjänster och komponenter.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi