ABB tar hem transformatororder till utbyggnad av Sydafrikas järnvägsflotta

Traktionstransformatorer för runt 50 miljoner dollar till 240 nya ellok ska bidra till att möta regionens växande behov av järnvägstransporter

2015-02-05 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order värd runt 50 miljoner dollar från Bombardier Transportation på traktionstransformatorer och tillhörande produkter till 240 lok som ska bilda en del av stommen i Sydafrikas flotta av elektriska järnvägsfordon. Ordern bokades i fjärde kvartalet 2015.

Traktionsenheterna, för installation i Bombardiers lokomotiv TRAXX som ska byggas i Sydafrika, kommer att säkerställa tillförlitlig omvandling av elektricitet på tåg som går längs av landets dubbla luftburna 3kV DC- och 25kV AC-nät. ABB har levererat traktionstransformatorer till flera av Bombardiers ellok sedan 1998. ABB:s mångsidiga och robusta traktionstransformatorer används redan i mer än hälften av världens elektriska lok och tågset.

Sydafrika, med kontinentens mest heltäckande järnvägssystem, investerar nära 5 miljarder dollar i förnyelse och utbyggnad av sin järnvägsflotta, inte bara för att öka persontransporterna utan också för att stärka kapaciteten för godstransporter, inklusive järnmalm på export till hela världen. Sydafrika vill öka andelen järnvägstransporter kraftigt under det kommande decenniet.

”Kompakt design och exceptionell tillförlitlighet gör ABB:s traktionstransformatorer idealiska för kraftförsörjning av tunga transporter under utmanande förhållanden. De säkerställer både hög prestanda och en energieffektiv järnvägsdrift”, säger Bernhard Jucker, chef för ABB:s division Power Products.

ABB:s traktionstransformatorer är konstruerade för utsatta och krävande förhållanden såväl som mångsidighet för att kunna stödja tunga transporter över avstånd på mer än 1 000 kilometer. De hjälper till att driva tåg i utmanande järnvägsmiljöer, inklusive flerdubbla kraftsystem, branta lutningar, skarpa kurvor, extremt slitage, spänningsfall långa sträckor och extrema temperaturer.

ABB erbjuder ett komplett utbud av kraft- och distributionstransformatorer designade för tillförlitlighet, hållbarhet och effektivitet. ABB är en betydande tillverkare av transformatorer över hela världen och erbjuder både oljefyllda och torrisolerade transformatorer såväl som livscykelservice, inklusive byten av delar och komponenter.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi