ABB tar hem vindkraftsorder i Tyskland

Växelströmslänk ska ansluta vindkraftpark i Nordsjön till det tyska elnätet och spara upp till 500 000 ton koldioxidutsläpp. Leverans från ABB i Karlskrona.

2012-04-23 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en viktig order från den nederländsk-tyska kraftnätsoperatören TenneT på leverans av en överföringslänk för växelström som ska förbinda den havsbaserade vindkraftparken Nordergründe med det tyska elnätet. Ordern bokades i första kvartalet.

Länken får en överföringskapacitet på 111 megawatt ren vindkraftsel. Det täcker elbehovet hos mer än 100 000 hushåll och innebär en minskning av koldioxidutsläppen med upp till 500 000 ton per år genom övergången från fossila energislag när installationen är i satt i drift 2013.

”Havsbaserad vindkraft är förnybart energislag som växer snabbt i Europa och som bidrar till mer att få fram mer elkraft med mindre miljöpåverkan”, säger Brice Koch, chef för ABB:s division Power Systems. ”ABB tillhandahåller ett stort utbud av produkter, system och tjänster för effektiv generering av förnybar energi och integrering i elnät.”

ABB ska konstruera, bygga, leverera och installera ett 155 kV sjökabelsystem, shuntreaktorer på land och till havs, en landbaserad 155/220 kV transformatorstation samt en utbyggnad av den befintliga 220 kV transformatorstationen. Kabelsystemet omfattar 3x4 kilometer entrådig AC landkabel och 28 kilometer tretrådig AC sjökabel med inbyggd fiberoptik.

ABB har tidigare tagit hem tre stora order för havsbaserad vindkraft med den effektiva HVDC Light- tekniken från TenneT. BorWin1 är tidigare driftssatt och DolWin1 och DolWin2 är under utförande. Alla tre anslutningarna och Nordergründe planerades innan 2011.

ABB har även framgångsrikt driftsatt nio projekt av växelströmsöverföring för havsbaserad vindkraft och ytterligare projekt är under utförande.

Som en av värdens ledande leverantörer av högspänningskabel har ABB omfattande expertis och erfarenhet inom en mängd applikationer, inklusive anslutning av havsbaserad vindkraft, kraftförsörjning till olje- och gasplattformar samt ihopkopplingar av kraftnät via land- och eller sjökabelsystem. ABB har nyligen tillkännagivit investeringar på 90 miljoner dollar i USA respektive 400 miljoner dollar i Sverige för att öka tillverkningskapaciteten för land- och sjökabel.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

ABB Power Systems:                                                               ABB Sverige
Magnus Holmberg                                                                     Christine Gunnarsson, presschef
Marknads- och försäljningschef, High Voltage Cables                   Tel. 021-32 32 32
Tel. 070-209 45 18                                                                     press@se.abb.com