ABB tar kraftorder värd 80 miljoner dollar till Itaipu vattenkraftverk

Transformatorstationer ska öka kapaciteten och stärka överföringsnäten i Paraguay

2011-07-12 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit en order värd runt 80 miljoner dollar från Itaipu Binacional, operatör av vattenkraftverket Itaipu, på att bygga en ny transformatorstation i Paraguay och bygga ut en befintlig station. Bygg- och anläggningsarbetet kommer att utföras av CIE, ett byggföretag i Paraguay. Ordern bokades i andra kvartalet.

Vattenkraftverket Itaipu Binacional ligger vid Paranáfloden på gränsen mellan Brasilien och Paraguay. Det är världens största vattenkraftverk när det gäller ständig kraftgenerering med en installerad kapacitet på 14 000 megawatt (MW).

ABB ska bygga en ny AIS-station (luftisolerat ställverk) på 500/220/66 kV som ska möjliggöra anslutning av elkraft genererad från Itaipu till en ny 500 kV kraftledning som byggs i syfte att tillgodose det ökande elbehovet i Paraguay. Den befintliga transformatorstationen på 500 kV i Itaipu ska också byggas ut för att möjliggöra anslutningen.

”Den nya transformatorstationen och utbyggnaden ska förstärka överföringskapaciteten och stödja utvecklingen av Paraguays kraftinfrastruktur”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”Utöver att möta det ökande elbehovet med ren vattenkraft kommer installationen att stärka nättillförlitligheten och öka stabiliteten i regionens kraftförsörjning.”

ABB ansvarar för att konstruera, tillverka, leverera, uppföra och driftsätta stationerna, inklusive bygg- och anläggningsarbetet, samt tillhandahålla kundutbildning. Ordern omfattar produkter som krafttransformatorer, AIS-stationer för hög- och mellanspänning, mättransformatorer, avledare, kablar och system för reservkraft. Den nya stationen ska också utrustas med ett telekommunikationssystem för de befintliga 220 kV-ledningarna, inklusive installation av runt 100 kilometer av markdragen optisk kabel – samtidigt som ledningen är i drift. ABB ska också installera stationens automationssystem, vilka innefattar senaste skydds- och övervakningsutrustning som uppfyller den globala kommunikationsstandarden IEC 61850.

Den nya transformatorstationen Villa Hayes, belägen cirka 350 kilometer från Itaipu, beräknas vara slutförd 2013 och kommer att drivas av ANDE (Administración Nacional de Electricidad), det statliga kraftbolaget i Paraguay.

Transformatorstationer är nyckelutrustning i kraftnät. De bidrar till effektiv överföring och distribution av elektricitet och inkluderar utrustning som skyddar och övervakar kraftflödet. ABB är världens ledande leverantör av luft- och gasisolerade transformatorstationer för spänningsnivåer på upp till 1 100 kV.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi