ABB tar kraftorder värda 144 miljoner dollar i Saudiarabien

Transformatorstationer ska hjälpa till att tillgodose det växande elbehovet samt stödja viktig infrastruktur

2011-07-19 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda 144 miljoner dollar från Saudi Electricity Company (SEC), Saudiarabiens statliga kraftbolag och eldistributör. ABB ska bygga nya och uppgradera befintliga transformatorstationer som ska hjälpa till att tillgodose det växande behovet av elektricitet i regionen. Beställningarna bokades i andra kvartalet.

Förutom att uppgradera transformatorstationerna i Riyadh och Hail ska ABB ansvara för konstruktion, tillverkning, leverans, installation och driftsättning av en ny 380/230 kV transformatorstation i Wasit för att underlätta elförsörjningen i den östra regionen. Företaget ska också bygga 132 kV-stationen Roikbah (öster om Najran) som ska säkerställa avbrottsfri elförsörjning till Medical City i Jizan samt ytterligare en 132 kV-station i Buriadah, huvudstaden i provinsen Al-Qassim i centrala Saudiarabien, för att hjälpa SEC att stärka elförsörjningen till staden. ABB ska också uppgradera och bygga ut transformatorstationerna Jizan Central och South Khamis Imshate.

”Dessa transformatorstationer kommer att ytterligare stärka landets överförings- och distributionsnät för att möta den växande elefterfrågan samt tillgodose behovet av säker elförsörjning till viktig samhällsinfrastruktur såsom medicin- och utbildningscenter”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems.

De nyckelfärdiga projekten inkluderar anläggningsarbeten och reservkraftsystem såväl som leveranser av nyckelprodukter som gasisolerade ställverk (GIS), transformatorer, säkerhetsteknik och stationsautomation.

Transformatorstationer är nyckelutrustning i kraftnät, som bidrar till effektiv överföring och distribution av elektricitet. De omfattar utrustning som skyddar och övervakar kraftflödet. ABB är världens ledande leverantör av luft- och gasisolerade transformatorstationer inom spänningsnivåer på upp till 1 100 kV.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi