ABB tar order på drygt 300 miljoner dollar till världens första 1 100 kV UHVDC-länk i Kina

2016-07-19 – ABB ska leverera transformatorer och annan nyckelutrustning till kraftlänken Changji-Guquan för ultrahögspänd likström. Länken ska transportera 12 000 megawatt över mer än 3 000 kilometer med 1,1 miljon volts spänning, vilket sätter nytt världsrekord i spänningsnivå, överföringskapacitet och avstånd. ABB i Ludvika står för en stor del av teknik och leverans i projektet.

ABB har tagit hem order värda mer än 300 miljoner dollar på högteknologisk utrustning till världens första länk för överföring av 1 100 kV ultrahögspänd likström (UHVDC). Beställningarna bokades i andra kvartalet 2016.

UHVDC-länken Changji-Guquan ska överföra elkraft från Xinjiang-regionen i nordvästra Kina till Anhui-provinsen i landets östra del. Länken kommer att sätta nytt världsrekord i termer av spänningsnivå, överföringskapacitet och sträcka. Kapaciteten blir 12 000 megawatt (MW) – motsvarande 12 stora kraftanläggningar – vilket är en ökning med 50 procent jämfört med de 800kV UHVDC-länkar som är i drift idag. Detta bidrar också till en längre överföringssträcka, från runt 2 000 kilometer till mer än 3 000 kilometer, och spelar en nyckelroll för att integrera avlägsna förnybara energikällor i stor skala, överföra el över längre avstånd och underlätta för ett mer sammankopplat elnät.

ABB ska leverera avancerade omriktartransformatorer och komponenter som genomföringar och lindningskopplare. ABB ska också tillhandahålla omriktarventiler, DC-brytare, väggenomföringar och kondensatorer såväl som systemdesignstöd. Transformatorerna blir bland världens mest kraftfulla och kommer att uppfylla ytterst stringenta krav i fråga om prestanda, tillförlitlighet och säkerhet. ABB:s högteknologiska transformatortillverkning och provningsanläggning i Chongqing tillsammans med ABB:s lokala teknikcenter för HVDC ska leverera och genomföra projektet.

”Kina har omfattande regioner med stora energibehov i öster, medan en betydande del av landets energikällor finns i väster och nordväst. Den ökande tillväxten och efterfrågan under de senaste tio åren har påkallat utbyggnaden av UHV-kapaciteten för att större mängder el ska kunna transporteras över längre avstånd med små förluster”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Grids. ”Teknik för överföring av ultrahög spänning är ett nyckelområde i vår strategi Next Level, och våra tekniska framsteg på området gör det möjligt att öka kapaciteten och överföringssträckan till oöverträffade nivåer med minimala överföringsförluster.”

Överföring av ultrahögspänd likström (UHVDC) är en vidareutveckling av HVDC-tekniken, som utvecklades av ABB för mer än 60 år sedan, och står för det största tekniksprånget vad gäller kapacitet och effektivitet på mer än två decennier. År 2010 levererade ABB banbrytande teknik till SGCC i projektet Xiangjiaba-Shanghai, världens första 800kV UHVDC-länk att tas i drift. ABB har behållit sin ledande tekniska ställning och några år senare var företaget först med att framgångsrikt utveckla och prova 1 100kV-teknik för omriktartransformatorer och satte nytt världsrekord när det gäller spänningsnivå för likström.

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Pressavdelningen