ABB tar order värd 90 miljoner dollar på världens längsta extruderade kabelsystem för strömförsörjning till oljefält

2015-09-16 – Kabelsystem på 200 kilometer ska leverera 100 megawatt (MW) från det norska elnätet på land till oljefältet Johan Sverdrup. Kabelsystemet kommer från ABB i Karlskrona.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order värd runt 90 miljoner dollar från norska Statoil på leverans av ett högspänt, extruderat kabelsystem som ska förse oljefältet Johan Sverdrup med elkraft från land.

Johan Sverdrup ligger 155 kilometer väster om Stavanger ute i Nordsjön och är ett av de största oljefälten på den norska kontinentalsockeln (NCS). Vid full drift väntas fältet producera 550 000-650 000 fat olja per dag, motsvarande nästan 40 procent av hela produktionen från NCS.

ABB ska konstruera, tillverka och installera ett extruderat likströmskabelsystem för 80 kilovolt (kV) med kapacitet att överföra 100 MW från det norska elnätet på land till produktionsanläggningen vid oljefältet Johan Sverdrup. Med runt 200 kilometer blir det världens längsta kabelsystem av extruderad undervattenskabel dragen till en olje- och gasanläggning till havs. Genom att använda elkraft från land vid olje- och gasproduktion offshore behöver inte olja eller gas brännas ute till havs för att driva maskinutrustningen, vilket minskar utsläppen av koldioxid och kvävedioxid väsentligt. Utöver miljövinsterna som användningen av strömförsörjning från fastlandet innebär är kabelsystemet också säkrare och mer energieffektivt än alternativet att generera elkraft med fossila bränslen på plats.

”Att leverera mervärde till kunder genom nära kundsamarbeten är en viktig beståndsdel i ABB:s strategi Next Level och vi är glada att få stödja Statoil med det här kabelsystemet såväl som HVDC-stationerna”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Systems. ”Med denna kabellösning för el från land tänjer ABB återigen gränserna för teknik och minskar miljöpåverkan, i linje med vår vision ”power and productivity for a better world”.”

I mars fick ABB en order på två omriktarstationer för överföring av högspänd likström (HVDC) för samma projekt. En ska placeras på land vid Haugsneset med uppgift att omvandla växelström (AC) från elnätet till likström (DC) som sedan effektivt kan transporteras 200 kilometer till den andra stationen ute på en av oljeplattformarna. Där omvandlas elen tillbaka till växelström för att distribueras till resten av oljefältet.

ABB är ledande inom kabelsystem som levererar el från fastlandet till anläggningar till havs, både fasta och flytande installationer. Tidigare ABB-leveranser inkluderar teknik till Statoils fält Troll A 1&2 samt 3&4, där idriftsättning för närvarande pågår. Andra viktiga referensprojekt är plattformen Gjøa som togs i drift 2010; Martin Linge som blir världens längsta AC-kabel från land till en offshoreinstallation; samt länken för el från land till installationen Goliat i den norska delen av Barents hav. ABB har också stått för konstruktion och design av hela HVDC-systemet för elkraft från land till Johan Sverdrup.

ABB är en globalt ledande leverantör av högspända kabelsystem för applikationer som integration av förnybara energislag, inmatning av el till stadskärnor, kraftförsörjning av olje- och gasplattformar samt undervattensförbindelser mellan kraftnät. ABB har levererat och satt i drift mer än 25 högspända DC-kabelsystem och hundratals AC-kabelsystem över hela världen.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef