ABB tar order värd mer än 30 miljoner dollar från AREVA Wind

Kompakta omriktare ska mata elektricitet från havsbaserad vindkraft till det tyska elnätet

2011-08-23 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd mer än 30 miljoner dollar på leverans av omriktare för den tyska vindkraftsparken Global Tech I i Nordsjön. Ordern bokades under andra kvartalet.

ABB ska leverera ett antal omriktare för mellanspänning, specialdesignade för att användas i vindturbiner. Omriktarna som har en effekt på mer än 5 megawatt (MW) är tillverkade av moduler som använder IGCT-teknik (Integrated Gate-Commutated Thyristor). Tack vare dessa moduler kan omriktarna göras kompakta, så att de ryms på ett plan inne i turbintornet.

”Havsbaserad vindkraft blir snabbt en allt viktigare källa för förnybar energi som bidrar till att minska miljöpåverkan från elproduktionen”, säger Ulrich Spiesshofer, chef för ABB:s division Discrete Automation and Motion. ”ABB har den teknik som behövs för att effektivt generera tillförlitlig elenergi från vindkraft.”

Det finns en optimal rotorhastighet för varje grad av vindhastighet. Följaktligen varierar frekvensen på den genererade strömmen med vindhastigheten. Omriktaren justerar strömmen till en fast frekvens så att den kan matas in i elnätet.

ABB erbjuder ett brett utbud av produkter inom två olika kategorier till vindkraftsindustrin. Den ena omfattar produkter för att driva vindturbinerna, såsom generatorer, omriktare, transformatorer, ställverk och lågspänningsprodukter. ABB har redan levererat mer än 50 mellanspänningsomriktare till AREVA Wind i Tyskland. Alla vindturbiner av typen AREVA M5000 – installerade i den första tyska vindkraftparken till havs, Alpha ventus – är utrustade med ABB-omriktare, vilka nu har två års framgångsrik drift bakom sig.

Den andra kategorin består av produkter som krävs för att ansluta vindkraftparker till stamnätet. En viktig teknik här är HVDC, överföring av högspänd likström, som minskar överföringsförlusterna. ABB har utvecklat HVDC Light, en teknik som möjliggör överföring av upp till 1 200 MW elektricitet via sjö- eller markkabel.

Anil Srivastava, koncernchef för AREVA Renewables, säger: ”AREVA M5000 är en väletablerad och beprövad turbin för vindkraftparker till havs, och ABB är en erfaren och pålitlig partner när det gäller att uppnå effektiv kraftgenerering från dessa turbiner.”

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

ABB Discrete Automation and Motion
Roelof Timmer