ABB tar order värda 150 miljoner dollar för att stärka Saudiarabiens elnät och stödja ekonomisk tillväxt

2015-08-12 – ABB uppgraderar fem gasisolerade ställverk (GIS) för att öka kraftöverföringskapaciteten

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda runt 150 miljoner dollar på uppgradering av fem befintliga gasisolerade ställverk (GIS) för att förbereda en utökning av landets kraftöverföringssystem med 50 procent som stöd för den växande ekonomin. Beställare är Saudi Electricity Company (SEC).

SEC, Saudiarabiens statliga operatör för kraftöverföring och distribution, bygger ut kapaciteten i fem ställverk, varav tre ligger i den centrala regionen och en vardera i östra respektive västra regionen. Beställningarna bokades i andra kvartalet 2015.

Ekonomisk tillväxt i Saudiarabien och länderna i Gulfstaternas samarbetsråd (GCC), med olja och gas som främsta drivkraft, nödvändiggör en stark kraftinfrastruktur för att säkra tillförlitlig elförsörjning för den växande industriella och kommersiella sektorn i regionen såväl som hushållen.

För att möta det ökande behovet stärker Saudiarabien sin kraftproduktion från knappt 60 gigawatt (GW) till runt 91 GW år 2020 och mer än det dubbla på ännu längre sikt. ABB stödjer dessa satsningar genom flera projekt runt om landet, inklusive ytterligare en order från SEC värd 60 miljoner dollar på 65 krafttransformatorer, också den bokad i andra kvartalet.

”Vi är privilegierade som får fortsätta att stödja utvecklingen av Saudiarabiens kraftinfrastruktur”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Systems. ”Dessa GIS-stationer kommer att stärka nätet och öka överföringskapaciteten, så att mer elektricitet når fler konsumenter till stöd för den växande marknaden, i linje med vår strategi Next Level.”

ABB:s uppdrag omfattar konstruktion, tillverkning, leverans, installation och driftsättning av nya ställverksfack vid fem befintliga transformatorstationer, såväl som uppgradering av tillhörande automations-, styr- och kontroll- samt reservkraftsystem, såväl som angränsande transformatorstationer.

ABB:s gasisolerade ställverk (GIS) har varit i framgångsrik drift under mer än tre årtionden i en av dessa kraftstationer. Möjligheten att uppgradera utrustning från 1980-talet med hjälp av dagens spetsteknik visar på dess flexibilitet att kunna anpassas till föränderliga behov.

ABB är världens ledande leverantör av luftisolerade, gasisolerade och hybridvarianter av ställverk för spänningsnivåer upp till 1 100 kilovolt (kV). Dessa ställverk bidrar till effektiv och tillförlitlig överföring och distribution av elkraft med låg miljöpåverkan för energiföretag, industrier och kommersiella verksamheter såväl som kunder inom järnväg, kollektivtrafik och förnybar energi.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

Media Relations:
Michael Schiendorfer, Antonio Ligi, Sandra Wiesner