ABB tar order värda 30 miljoner dollar på kraftinfrastruktur för vindkraft i Brasilien

Ställverk ska underlätta integration av förnybar energi och stärka kraftnätet

2015-04-23 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda runt 30 miljoner dollar på stationer och kraftinfrastruktur för effektiv integrering av el från två nya vindkraftskomplex (bestående av 13 vindkraftparker) i landets kraftnät. Beställare är Casa dos Ventos, ett ledande företag inom förnybar energi i Brasilien. Beställningarna bokades i första kvartalet 2015.

Projekten, som ligger i nordöstra Brasilien, planeras vara slutförda 2016 och, när de i full drift, generera förnybar energi motsvarande behovet hos runt 300 000 lokala hushåll samt förhindra utsläpp av 325 000 ton koldioxid.

De två vindkraftkomplexen São Clemente och Tianguá med en effekt på 216 respektive 130 megawatt (MW) ska byggas i delstaterna Pernambuco och Ceará. Casa dos Ventos är den största vindkraftsproducenten i Brasilien med mer än 4 800 MW vindkraft i drift eller under uppbyggnad.

”Dessa stationer med tillhörande infrastrukturutrustning kommer att underlätta integrering, överföring och distribution av ren vindkraft för att möta det växande elbehovet i regionen”, säger Claudio Facchin, chef för ABB:s division Power Systems. ”De kommer också att bidra till ökad nättillförlitlighet och säkra elleveranser. Denna order är ytterligare ett exempel på ABB:s strategi Next Level och vårt fokus på att expandera på tillväxtmarknader.”

ABB ska ansvara för leverans av två stationer med 230 kV respektive 69 kV luftisolerade ställverk, inklusive 34,5 kV nätstationer med med distributionstransformatorer, anslutningsfack och luftledningar.

För att minska effekten av störningar i elnätet till följd av intermittent vindkraft ska ABB också leverera nätbrytare – brytare som är designade för att bryta strömmen vid kortslutning – för att avgränsa fel och därmed minimera antalet abbonnenter som påverkas av störningen.

Stationerna ska också utrustas med automation samt kontroll- och skyddssystem enligt den öppna standarden IEC61850 för att möjliggöra övervakning och styrning av hela kraftanläggningen och därmed ge effektivare drift och underhåll.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

ABB Group Media Relations:
Thomas Schmidt; Antonio Ligi, Sandra Wiesner
Switzerland: Tel. 41 43 317 6568