ABB tar order värda 300 miljoner dollar för att öka elkapaciteten och nättillförlitligheten i Kina

ABB:s teknik ska möjliggöra två nya långdistanslänkar för överföring av ultrahögspänd likström (UHVDC) på 800 kilovolt (kV) som vardera ska transportera 8 000 megawatt (MW). Leverans sker både från Kina och Sverige.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda mer än 300 miljoner dollar på kritisk kraftteknik för att möjliggöra två nya UHVDC kraftlänkar. De två länkarna för 800 kV får var och en kapacitet att överföra 8 000 MW från vindkraft och kraftvärmeverk från Shanxi till Nanjing och från Juiquan till Hunan – tillräckligt för att möta elbehovet för 26 miljoner konsumenter utifrån en genomsnittlig nationell konsumtion. Beställningarna bokades under tredje kvartalet 2015.

ABB ska leverera teknikledande omriktare, transformatorer och komponenter för HVDC samt kondensatorer och filter såväl som högspänningsbrytare för att underlätta en effektiv och tillförlitlig kraftöverföring över långa avstånd. Transformatorerna kommer att fungera som kritiska gränssnitt mellan växelströmsnätet (AC) och likströmslänkarna (DC). Att använda UHVDC för 800 kV för att transportera elkraft minskar överföringsförlusterna väsentligt. Denna applikation tydliggör HVDC-teknikens förmåga att stärka AC-nät.

Förbindelsen mellan Jiuquan och Hunan är världens och Kinas andra kraftlänk för anslutning av 800kV UHVDC till 750kV ultrahögspänd AC, en innovation som dessutom stärker effektiviteten och kapaciteten hos långväga UHV kraftsystem. Transformatorer som ansluter ultrahögspända AC-nät (750 kV) till ultrahögspända DC-nät (800 kV) är tekniskt utmanande, och tidigare i år utsågs ABB att leverera 800kV UHVDC spänningstransformatorer och komponenter till den första länken från Lingzhou till Shaoxing.

”Dessa projekt ska hjälpa till att integrera mer förnybar energi och ytterligare stärka Kinas kraftnät”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Systems. ”Teknik och innovation är nyckelfaktorer för att differentiera ABB och en viktig grundpelare i vår strategi Next Level och ABB fortsätter att ligga i framkant av HVDC- och transformatortekniken, vilket bidrar till att projekt som dessa blir genomförbara.”

På senare år har Kina fokuserat på utveckling av UHVDC-länkar för att stärka kapaciteten och förbättra näteffektiviteten. Detta tillåter att mer elkraft genererad i Kinas glest befolkade västra regioner kan överföras över längre avstånd med mindre förluster och nå landets östra delar där efterfrågan är hög och många större mottagarstationer finns.

UHVDC är en vidareutveckling av överföring av högspänd likström (HVDC), en teknik som ABB uppfann för mer än 60 år sedan. UHVDC står för det största framsteget vad gäller kapacitet och effektivitet på mer än två decennier. ABB har tilldelats runt 100 HVDC-projekt sedan företaget utvecklade tekniken, motsvarande en installerad kapacitet av totalt mer än 120 000 MW och runt hälften av den globala installerade basen.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Pressavdelningen