ABB tar robotorder värd 52 miljoner dollar för att öka flexibiliteten vid Fords nyaste fabrik i Kina

2015-07-02

•  Robotar från ABB i Västerås och Shanghai ska installeras vid Changan Fords nya bilfabrik i Harbin och ingå i svetsningsprocessen (Body-in-White)
  •  ABB:s robotar har med framgång använts i Changan Fords större fabriker i Kina sedan 2007

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 52 miljoner dollar på robotteknik som ska öka flexibiliteten och effektiviteten vid Changan Ford Automobile Co. Ltd:s nya fabrik i Harbin i Kina. Robotarna ska användas för att tillverka den nya modellen av Ford Focus.

ABB ska leverera robotar såsom IRB 6700 och IRB 7600 för fabrikens nya högautomatiserade svetsningsprocess ”Body-in-White”. I ordern ingår ABB:s karosspositioneringssystem GateFramer som gör att sex fordonsmodeller kan tillverkas på samma lina med endast 18 sekunder i omställningstid för att byta modell.

ABB:s robotar vid Changan Fords nya fabrik kommer att göra tillverkningen mer flexibel och möjliggöra snabb omställning för att möta konsumenternas ändrade önskemål och efterfrågan, samtidigt som investeringskostnaderna jämfört med traditionella produktionslinor blir lägre. ABB har arbetat med Changan Ford sedan 2007. ABB:s robotar tillverkar bland annat samriskbolagets modell Ford Mondeo vid fabriken i Chongqing.

”Changan Ford och ABB har en långvarig relation och vi är glada att ABB:s solida rykte att tillhandahålla enastående och tillförlitlig teknik och god projektledning har vunnit kundens erkännande än en gång”, säger Pekka Tiitinen, global chef för ABB:s division Discrete Automation and Motion. ”Att förbättra industriell produktivitet är en av drivkrafterna för ABB:s tillväxt enligt strategin Next Level. ABB:s flexibla och intelligenta tillverkningsteknik hjälper kunder att effektivt minska investeringskostnaderna, stärka produktiviteten och svara snabbare på marknadens förändrade efterfrågan.”

Robotfamiljen IRB 6700, en ny generation av stora industrirobotar, lanserades på marknaden 2013. De är robustare och 15 procent mer energieffektiva än sina föregångare. Med ett förenklat underhåll dessutom, ger det en överlägsen prestanda till lägsta totala ägandekostnad för klassen 150-300 kg.

ABB ska också förse Changan Ford med heltäckande och avancerade Body-in-White-lösningar, inklusive flexibla system för karosstransportörer och lasersvetsning, såväl som det robotiserade R0ller Hemming-systemet som används för produktionen av fordonets fyra dörrar och tak.

ABB:s robotteknik täcker hela biltillverkningsprocessen, inklusive stansning, Body-in-White, lackering och motorsystem. Kunder i bilindustrin är bland annat internationella biltillverkare som BMW, Honda, Volvo och Great Wall Automobile.

ABB Robotics är en ledande leverantör av industrirobotar samt robotprogramvara, kringutrustning, modulbaserade tillverkningssystem och tjänster för arbetsmoment såsom svetsning, hantering, montering, lackering och finishing, plockning, packning, palletering och maskinbetjäning. Nyckelmarknader är fordonsindustri, plastindustri, metallindustri, gjuterier, elektronik, verktygsmaskiner, läkemedels- och livsmedelsindustri. Med ett starkt lösningsfokus hjälper ABB sina kunder att förbättra produktiviteten, produktkvaliteten och säkerheten i arbetsmiljön. ABB har installerat mer än 250 000 robotar över hela världen.

Om ABB
ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef