ABB tar transformatorintelligens till nästa nivå med innovativ servicelösning

2015-05-05 – Smart, sensorbaserad teknik gör det möjligt för energiföretag och industriella kunder att optimera och hantera transformatoranläggningen, förbättra prestandan, minska kostnader och öka livslängden.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, lanserar Transformer Intelligence™. En innovativ sensorbaserad övervakningslösning för transformatorer.

Att göra transformatorer intelligentare möjliggör villkorsbaserat underhåll och minskar kostnader. Samtidigt hjälper de förbättrade insikterna till att förbättra prestandan, minska felrisker och öka livslängden.

ABB:s lösning är baserad på nästa generation av företagets direktanslutna övervakningssystem CoreTec™ som noga bevakar en transformators uppdragskritiska funktioner och utför en fullständig utvärdering av dess driftförhållanden. Den kan även simulera framtida servicebetingelser och förutse deras inverkan på transformatorlivslängden, vilket möjliggör förebyggande underhåll.

ABB har nu förbättrat sin lösning Transformer Intelligence™ med sensorn CoreSense™ som kontinuerligt registrerar väte och fukt och förser CoreTec med realtidsdata för att optimera transformatorhantering. ABB:s senaste innovation kan användas med befintliga och nya transformatorer.

”Detta är ytterligare ett exempel på ABB:s satsning på livscykelsupport och service för transformatorer”, säger Markus Heimbach, chef för ABB:s transformatorverksamhet, en del av företagets division Power Products.

”Vår domänkunskap och hundra års erfarenhet som en global ledare inom transformatorteknik gör det möjligt för oss att utveckla innovativa lösningar som hjälper våra kunder att hantera sina tillgångar effektivare och främjar utvecklingen av smartare kraftnät”, tillägger Markus Heimbach.

ABB erbjuder en komplett serie kraft- och distributionstransformatorer konstruerade för driftsäkerhet, lång livslängd och effektivitet. ABB är en betydande global transformatortillverkare som erbjuder både vätskefyllda och torrisolerade transformatorer samt tjänster för komplett livscykelsupport, inklusive utbytesdelar och komponenter.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Sverige
Håkan Morling