ABB tecknar ramavtal om underhåll och service värt 33 miljoner dollar med BP Norge

ABB:s säkerhets- och automationssystem ska hjälpa till att öka livslängden på olje- och gasfält på den norska kontinentalsockeln

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tecknat ett treårigt ramavtal värt 33 miljoner dollar med BP Norge avseende underhåll, anpassning och service av säkerhets- och automationssystemen på BP:s alla oljefält på den norska kontinentalsockeln. Avtalet tecknades i tredje kvartalet och inkluderar option om förlängning med tio ytterligare tvåårsperioder.

”Vår långa erfarenhet av att förbättra driften vid olje- och gasfält samt vårt framgångrika samarbete med BP Norge var avgörande för att vinna denna viktiga order”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”ABB erbjuder tekniken, servicen och expertisen för att hjälpa kunder inom olje- och gasindustrin att utöka driftstiden för sina befintliga investeringar, såväl som att optimera produktiviteten i nya anläggningar.”

ABB ska tillhandahålla systemexpertis för de säkerhets- och automationssystem som finns installerade vid BP:s stora olje- och gasfält i Norge, Valhall och Ula, såväl som de fjärrstyrda fälten Hod och Tambar. Telekommunikationssystemet vid fältet Skarv är också täckt av avtalet.

Optimerad prestanda i säkerhets- och automationssystemen kommer att förlänga olje- och gasfältens produktiva driftstid genom att öka produktionsvolymerna, minska driftskostnaderna samt ge en säkrare process och arbetsmiljö såväl som ökad miljösäkerhet. ABB ska också förse BP med simuleringsteknik i syfte att förbättra den övergripande säkerheten, att användas både för utbildning av personal och testning av ny funktionalitet.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi