ABB tecknar serviceavtal i Nya Zeeland värt 50 MUSD

ABB tecknar serviceavtal i Nya Zeeland värt 50 MUSD Koncernens största serviceavtal inom massa- och pappersindustrin 2003-01-16 - ABB, kraft- och automationsföretaget, har tecknat ett fullserviceavtal med Carter Holt Harvey, en australiensiskt-asiatiskt skogsföretag. Det femåriga kontraktet är värt 10 MUSD per år och omfattar all underhållsservice för Kinleith-bruket i Tokoroa, Nya Zeeland. "Det här är vårt största servicekontrakt inom massa- och pappersindustrin och det visar behovet av kompletta service- och underhållslösningar inom process- och tillverkningsindustrin," säger Dinesh Paliwal, chef för divisionen Automation Technologies. "Carter Holt Harvey valde ABB på grund av vår starka position inom automation för pappersbruk världen runt, vilket innebär att vi kan ta med oss de bästa branschlösningarna till Kinleith." ABB förväntas öka produktiviteten och reducera kostnaderna för Carter Holt Harvey genom att rationalisera underhållsfunktionen och öka fabrikens effektivitet. Peter Springford, vd för Carter Holt Harvey, säger: "Det här kontraktet spelar en viktig roll för att ge bruket en hållbar framtid." Överenskommelsen innefattar allt elektriskt underhåll inklusive krafttillförsel och eldistribution, liksom anordningar som motorer och drivutrustning, samt hantering av reservdelar och lager. Kontraktet börjar gälla den här månaden. Carter Holt Harvey, Ltd är Australiens ledande skogsföretag och producerar träprodukter, massa och papper, finpapper och förpackningsmaterial. Kinleith-bruket producerar ungefär 300 000 ton papper och 270 000 ton massa årligen. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Företagets lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens företag verkar i mer än 100 länder och har cirka 146 000 anställda. För mer information kontakta:Investor Relations: Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com Media Relations: ABB Corporate Communications,Zurich Thomas Schmidt Tel: +41 43 317 6492 Fax: +41 43 317 7858 media.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/16/20030116BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/16/20030116BIT00240/wkr0002.pdf