ABB-teknik förser fartyg med elkraft från land i Göteborgs Hamn

​Landbaserade transformatorstationer ska förse dockade fartyg med elkraft och minska lokala utsläpp

2010-06-18 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order på en transformatoranläggning för en land-till-fartyg-lösning i Göteborgs Hamn. I projektet ingår ett samarbete mellan ABB och företaget Processkontroll Elektriska för att bygga den nödvändiga infrastrukturen som ska förse två Stena-färjor med elkraft från land när de ligger i hamn. Den nya installationen kommer att samägas av Stena Line Scandinavia AB och Göteborgs Hamn.

ABB ska ansvara för design, konstruktion, installation och driftsättning av transformatorstationen i land som ska förse fartygen med 3 MVA, 11 kV elkraft. Det blir den största installationen i sitt slag, med kapacitet att leverera elektricitet med 60 Hz när båtarna ligger vid kaj. Ordern omfattar utrustning såsom krafttransformatorer, frekvensomriktare, mellanspänningsställverk samt övervaknings- och säkerhetsutrustning. Projektet planeras vara slutfört under 2010.

Under ett tiotimmars hamnstopp kan dieselgeneratorerna på ett enda fartyg kräva upp till 20 ton bränsle och orsaka koldioxidutsläpp på upp till 60 ton. Det motsvarar de totala utsläppen från 25 medelstora personbilar i Europa under ett helt år. Utsläppen i hamn kan dock begränsas genom tekniska lösningar som förser fartygen med landström under deras uppehåll i hamn. Mot bakgrund av allt strängare lagstiftning på området i många delar av världen söker nu både hamnmyndigheter och redare efter lösningar för att minska utsläpp och motverka klimatförändringar.

Förutom att minska koldioxidutsläppen bidrar också dessa land-till-fartyg-lösningar till minskade utsläpp av svaveldioxid, kväveoxid och sot. Det bidrar också till att reducera lågfrekvent buller och vibrationer samt möjliggör underhåll av dieselmotorerna när fartygen ligger förtöjda.

”ABB har en unik position för att erbjuda kunder nyckelfärdiga land-till-fartyg-lösningar genom kombinationen av sin landbaserade kraftteknik och sina produkter och system för fartyg”, säger Niclas Johansson, chef för ABB:s enhet Substations i Sverige. ”Vårt breda erbjudande inom både kraft- och automationsteknik gör att vi kan leverera lösningar som är optimerade för både hamnar, redare och energibolag.

ABB tillhandahåller den kraftinfrastruktur som behövs, både i land och ombord, för land-till-fartyg-lösningar, inklusive frekvensomriktare, hög- och mellanspänningsställverk, transformatorer samt övervaknings- och säkerhetssystem. ABB levererar också integrerade system och servicetjänster, från den centrala inkommande transformatorstationen till ombyggnad av fartygens elektriska system för att kunna ta emot landström.

ABB levererade världens första landström-till-fartyg-lösning till Göteborgs Hamn år 2000. År 2004 belönades hamnen med EU:s miljöutmärkelse ”Clean Marine Award” för att ha minskat utsläpp, luftföroreningar och buller i hamnen.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

ABB Power Systems

Niclas Johansson