ABB tilldelas ett kontrakt för el- och automationssystem till Northern Copper Industry i Kina

Ett avancerat system kommer att kontrollera alla aspekter av företagets nya 20 rullars klusterkallvalsverk för högprecisionsproduktion av kopparband och folie.

Northern Copper Industry Co., Ltd (NCI) – en del av den största råvarukopparproducenten i norra Kina - har valt ABB för att leverera och installera ett komplett el- och automationssystem för sitt nya kallvalsverk, som är planerat att startas upp 2021.

Baserat på ABB Ability™ System 800xA distribuerade styrsystem (DCS) med kraftfulla AC 800PEC-styrenheter, integreras ABB Metals Roll@xA Optimize kallvalsningslösning och ABB:s  system Collaborative Production Management för metallindustrin (CPM4Metals) i valsningsprocessen.

Efter färdigställandet kommer verket att bli ett förstklassigt högpresterande verk för valsade kopparband och folieproduktion, med en årlig produktion på 50 000 ton. Materialet är av en ny typ som produceras med senaste tekniken och kommer att användas i stor utsträckning inom flyg-, 5G-kommunikation, nya energibranscher, smart tillverkning och andra högteknologiska applikationsområden.

ABB:s Roll@xA Optimize-lösning innehåller legeringsmätning och avancerade funktioner för tjockleksreglering, vilket säkerställer att valsade produkter, inklusive en hård bronslegering med tennelement, uppfyller hårt ställda krav. Det säkerställer också en strikt synkronisering mellan valsytan och kopparremsfolie för att eliminera repor på ytan som orsakas av icke-synkroniserad hastighet på böjrullar, och gör det möjligt för kunden att uppfylla specifika ytkvalitetskrav. Detta uppnås genom en rad speciellt utvecklade styrfunktioner inklusive statisk friktionskompensation, anpassning av online-styrparametrar, dynamisk kompensation för acceleration och retardation av böjrullarna.

”Klusterkallvalsverket är en del av en viktig strategisk vision för Northern Copper Industry att bygga ett kopparföretag för framtiden", säger Zhenhua Zhang, ABB Metals Lead, Nordasien och Kina. "Vi kommer att tillhandahålla ABB Metals väl beprövade expertis för att säkerställa att det nya verket uppfyller förväntningarna på att producera kopparband och folie med hög precision och kvalitet.”

”Vi har byggt starka band med våra slutkunder, och visat teknisk kompetens och stabil produktkvalitet. Detta el- och automationssystem kommer att ligga till grund för tillväxt och utveckling inom flera högteknologiska applikationsområden.”

ABB:s senaste drivsystemsgeneration ACS880, motorer typ AXR och AMI samt ABB:s Millmate banddragmätsystem med tillhörande mätinstrument och sensorer kommer också att installeras.

Kvaliteten på kallvalsade platta produkter är en avgörande faktor för metallindustrin. ABB:s process- och kraftsystem, designade för kallvalsverk, erbjuder avancerade lösningar för kvalitetsövervakning och analys för att tillgodose behoven hos kallvalsstål när det gäller tjocklekstoleranser, planhet och ytegenskaper.

Northern Copper Industry Co., Ltd. med huvudkontor i Yuncheng, Kina, grundades 2002 och är verksamma inom gruv-, mineralbearbetnings- och smältbranschen för koppar. De viktigaste produkterna är råmaterialkopparlager som produceras genom katodelektrolys, svavelsyra etc. Företaget har en årlig produktionskapacitet på 9 miljoner ton gruvbrytning, 200 000 ton katodkoppar och 570 000 ton svavelsyra. Med moderföretaget ZhongTiaoShan Non-ferro Metals Group Co. är det den största råvaruproducenten i norra Kina.

ABB är en pålitlig partner och ledande leverantör till metallindustrin och erbjuder ett komplett utbud av produkter, tjänster och end-to-end-lösningar som förbättrar produktivitet, kvalitet, säkerhet och kostnadseffektivitet i produktionsprocesser för järn, stål, aluminium och andra metaller. Med över hundra år av erfarenhet är ABB:s erbjudanden skräddarsydda och mycket processpecifika, och betjänar hela industrin från materialvaror och primärtillverkning till gjutnings-, vals- och bearbetningslinjer. ABB visar ett åtagande över hela metallindustrins värdekedja att optimera verksamheten med produkter med hög prestanda och digitala lösningar. www.abb.com/metals

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 20 januari 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson