ABB tillhandahåller den elektriska framdrivningen Azipod® till hållbar superjakt

ABB:s integrerade projekt omfattar en leverans av två Azipod®-enheter på 2,5 MW tillsammans med framdrivningsenheter och styrreglage till en superjakt som byggs enligt specifikationer för högsta hållbarhet.

Azipod®-systemet är välkänt för sin överlägsna bränsleeffektivitet och manövrerbarhet jämfört med konventionella system i ett flertal olika fartygstyper med allt från kryssningsfartyg till tankfartyg och färjor. Azipod®-framdrivningens skalbarhet innebär att systemet lämpar sig lika bra för den miljökänsliga superjaktsektorn, en marknad där ägarna också sätter stort värde på högsta tänkbara komfort, som lägre buller och mindre vibrationer.

Azipod®-tekniken bygger på ett styrbart framdrivningssystem där den eldrivna motorn är placerad i en kapsel under vatten på skrovets utsida och kan roteras 360 grader. Azipod®, som lanserades för över 30 år sedan, har blivit industristandard för miljövänlig fartygsteknik med en beprövad förmåga att minska bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med traditionella framdrivningssystem.

”Oceanco har som slutmål att ge nollpåverkan på miljön och vi är glada över samarbetet med ABB Marine & Ports, vars ledande teknik är känd för att leverera de hållbarhetsfördelar som superjaktägarna är ute efter”, säger Remco Jurgens, skeppskonstruktör på Oceanco. De båda företagen bedömer potentialen för att integrera kompletta strömförsörjnings- och framdrivningssystem i framtida projekt, tillägger han.

”Vi är mycket nöjda över att ha slutit detta första avtal med Oceanco och vi ser fram emot fler samarbeten i framtiden. Våra båda företag delar synen på hållbar affärsutveckling, vilket ger en stark grund för våra relationer”, säger Thomas Hackman, marknadsutvecklingschef för superjakter på ABB Marine & Ports.

Båda företagen har nyligen betonat sitt engagemang för hållbar utveckling och har ambitiösa mål som också kommer att bidra till att fasa ut fossila bränslen i den marina sektorn. Som en del av sin hållbarhetsstrategi 2030, som lanserades i november 2020, kommer ABB att uppnå koldioxidneutralitet i den egna verksamheten och stötta kunder i att minska sina årliga koldioxidutsläpp med minst 100 megaton, motsvarande årsutsläppen från 30 miljoner bilar med förbränningsmotorer. Samtidigt har superjaktsvarvet lanserat projektet Oceanco NXT för att samarbeta med partners inom olika verksamhetsområden med det yttersta målet att konstruera och bygga superjakter med nollutsläpp.

”Vi ser ABB som ledande leverantör och en viktig partner för framtida utveckling”, säger Jurgens. ”Effektiva energiförsörjningssystem, energilagring och avancerade framdrivningssystem är grundläggande för att vi ska uppnå våra mål.”

En ytterligare fördel för Oceanco och dess kunder är ABB:s världsomspännande supportnätverk med rådgivning dygnet runt och möjlighet att utnyttja ABB Ability™ Remote Diagnostics System till fjärrövervakning av utrustning och felsökning. Idag står digitala tjänster i centrum för att stötta fartyg från land och över 1 000 fartyg är anslutna till ABB Ability™ Collaborative Operations världen över. ABB:s experter övervakar systemen ombord, samordnar diagnostik av utrustningen och erbjuder underhållstjänster dygnet runt från åtta ABB Ability™ Collaborative Operations Centers runt om i världen.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 13 januari 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson