ABB tillhandahåller kabelsystem och stärker elnätet i Stockholmsregionen

Ett nytt sjökabelsystem under Edsviken blir en del av en ny struktur för Storstockholms elnät. Systemet levereras av ABB i Karlskrona

2015-02-24 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order värd runt 11 miljoner dollar från Svenska Kraftnät på konstruktion, tillverkning och leverans av ett sjökabelsystem under Edsviken i norra Stockholm.

Länken är en del av projektet Stockholms Ström som ska förse den växande Stockholmsregionen med en helt ny struktur för Stockholmsregionens elnät. Länken planeras att tas i drift i slutet av 2016.

Det högspända 220 kilovolts (kV) kabelsystemet för växelström (AC) från ABB i Karlskrona innehåller fem kretsar med totalt 21 kilometer enledarkabel som ska transportera elkraft tvärs över viken mellan områdena Kevinge och Bergshamra, ett avstånd av totalt 1,25 kilometer. Genom att sjökabeln ansluts till befintlig landkabel kan energin transporteras under mark och under vatten och därmed ersätta luftburna kraftledningar så att värdefull mark frigörs.

”I takt med att Stockholmsregionen växer ökar efterfrågan på tillförlitlig kraftöverföring och effektiv markanvändning. Det här sjökabelsystemet stödjer den nya elnätsstrukturen som nu byggs upp och bidrar till en tillförlitligare elförsörjning”, säger Per Eckemark chef för ABB Power Systems i Sverige. ”ABB har en högteknologisk tillverkning av högspänningskabel och en omfattande erfarenhet av att tillhandahålla sådana nyckelfärdiga kabelsystem.”

Projektet i Edsviken är det sjätte högspända kabelsystemet som Svenska Kraftnät har beställt från ABB de senaste sex åren.

Som en av världens ledande tillverkare av högspänningskabel har ABB en omfattande kunskap och erfarenhet inom en mängd olika applikationer såsom anslutning av havsbaserade vindkraftparker, kraftförsörjning av olje- och gasplattformar från land samt kraftförbindelser under mark och på havsbotten.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Power Systems                                                                          ABB Sverige
Per Eckemark, divisionschef                                                                Pressavdelningen
Tel. 021-32 00 10                                                                                 Tel. 021-32 32 32
per.eckemark@se.abb.com                                                                  press@se.abb.com