ABB tillhandahåller laddningsteknik till Gen 3-bilar som tävlar i ABB FIA Formula E World Championship

ABB meddelar att man tillhandahåller laddningsteknik för Gen3-bilarna i ABB FIA Formel E World Championship - den första helt eldrivna globala racingserien.

ABB har varit huvudpartner i mästerskapet sedan säsong 4. Gen3-bilarna kommer att tävla från och med säsong 9 (2022-2023), med fordon designade för att vara lättare, snabbare och mer energieffektiva.

Avtalet uppmärksammades officiellt idag via ett virtuellt event där ABB:s Electrification President Tarak Mehta, Daniela Lužanin, ABB Formula E Head of Partnership , Alejandro Agag, grundare och ordförande för Formel E samt Jamie Reigle, Chief Executive Officer för Formel E medverkade.

Tillsammans med tekniker från FIA och Formel E, arbetar ABB:s team inom Electrification på specifikationer och krav för att utveckla en innovativ och säker lösning för laddning av Gen3-bilarna genom bärbara laddningsenheter som kan ladda två bilar samtidigt.

Med fler än 14 000 snabbladdare för likström installerade i över 80 länder runt om i världen har ABB mängder av beprövad teknik och erfarenhet som kommer att tillföras dessa laddare för Gen3 och anpassas för racingvärldens speciella behov.

”ABB FIA Formula E Championship är mer än bara en racingtävling – det är vår testbana för innovativ elmobilitetsteknik som driver utvecklingen till produktionslinjen för elfordon och i slutänden bidrar till en renare miljö för oss alla”, säger Mehta. ”Vi är mycket stolta över att kopplas till varumärket Formel E och FIA:s beslut att ge racingserien världsmästerskapsstatus från säsong 7 stärker Formel E:s ökade påverkan.”

”Sedan ABB anslöt sig som FIA Formula E Championships huvudpartner i säsong 4 har de arbetat nära  oss för att utveckla serien som  ett testområde för teknikutveckling för race-to-road som främjar vårt grundläggande syfte att påskynda övergången till elfordon för att motverka klimatförändringar. Vi ser fram emot att se vad vi kan uppnå tillsammans genom vårt långsiktiga partnerskap, säger Agag.

”Eftersom Formel E bygger på den första framgångsrika fasen i vårt partnerskap med ABB, är vi glada över att utöka vår relation genom en djupare integrationsnivå i Gen3. ABB kommer att tillhandahålla viktig laddningsteknik som kommer att förbättra tävlingsprodukten och visa upp potentialen för förbättrade laddningsmöjligheter för elfordon, säger Reigle.

ABB har blivit en global ledare inom uppkopplade snabbladdsystem med likström för elfordon och genom betydelsefulla projekt som Electrify America, IONITY, Fastned och många fler, tillhandahåller ABB kraftfulla snabbladdstationer med likström. ABB är också officiell partner för TAG Heuer Porsches Formel E-team.

Den allt större globala närvaron för ABB FIA Formula E Championship innebär att den innovativa teknik som är avgörande för framgångarna för den här hållbara formen av motorsport visas upp – och det planeras sex racingtävlingar på Tempelhof-flygplatsen i Berlin från 5 augusti.

Idag lanserar vi också den nya medieplatsen för ABB Formel E här: https://new.abb.com/media/abbformulae. Medieplatsen innehåller material om hur ABB:s sam-arbete med Formel E och engagemanget i ABB FIA Formula E Championship bidrar till att främja e-mobiliteten för en bättre, mer hållbar framtid. Detta är ett tillägg till bilder, videor och information från all E-Prix action både på och utanför banan.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 16 juli 2020, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

Om ABB FIA Formula E Championship:
ABB FIA Formula E Championship är den jämnaste och tuffaste kategorin inom motorsporten med oförutsägbar och spännande elracing mitt i centrum i världens mest ikoniska städer.

Formel E är den mest snabbväxande serien inom motorsporten och har det bästa startfältet inom racing, där kända biltillverkare och bilmärken slåss om poäng, position och det ultimata priset som champion.

Formel E är mer än bara en biltävling på bana – det är också ett testområde och en plattform med ett större syfte: att testa ny teknik, driva utvecklingen för produktionslinjen och få ut fler elbilar i trafiken.

Med hjälp av sporten skickar ABB FIA Formula E Championship ett kraftfullt budskap om att snabba upp övergången till elbilar för att motverka klimatförändringarna och komma tillrätta med luftföroreningarna.

Följ ABB FIA Formula E Championship på Facebook, Instagram, Twitter, TikTok och YouTube.
@FIAFormulaE #ABBFormulaE

www.FIAFormulaE.com