ABB tillkännager försäljning av Baldors generatorverksamhet till Generac Holdings Inc.

Avyttringen är i linje med ABB:s strategi att ständigt optimera produktportföljen

2013-10-08 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att företaget har tecknat ett avtal om försäljning av alla tillgångar i Baldors generatorverksamhet till Generac Holdings Inc. (NYSE: GNRC, ”Generac”). Generac är en ledande tillverkare av generatorer och andra motordrivna produkter med huvudkontor i Waukesha, Wisconsin, USA. Försäljningen väntas slutföras under fjärde kvartalet 2013. Villkoren för affären har inte offentliggjorts.

ABB avyttrar denna verksamhet till följd av begränsade synergier med ABB:s kärnprodukter och eftersom Generac har bättre förutsättningar att skapa mervärde från verksamheten. Generatorerna ingick som en del av ABB:s förvärv av Baldor Electric 2011 och står för runt tre procent av Baldors totala omsättning. Vid sin fabrik i Oshkosh, Wisconsin, tillverkar Baldors generatorverksamhet ett brett sortiment av bensin-, gas- eller dieseldrivna generatorer, från 3 till 2 500 kW.

”Avyttringen ligger i linje med vår strategi att ständigt optimera vår portfölj och fokusera på lönsam tillväxt av våra automations- och kraftverksamheter”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. Överlag stämmer ABB:s och Baldors verksamheter mycket väl överens och det ser vi också från det värden som redan har skapats.”

Ronald Tucker, koncernchef för Baldor, tillägger att affären kommer att gynna båda företagens anställda och kunder. ”Den här försäljningen gör att Baldor kan fokusera på industriella elmotorer och mekaniska krafttransmissionsprodukter, i linje med ABB:s kärnverksamhet, samtidigt som generatorverksamheten ges möjlighet att ingå ett företag som fokuserar fullt ut på tillverkning, distribution och försäljning av just sådana produkter.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har runt 145 000 medarbetare.

Baldor Electric Company (www.baldor.com) marknadsför, utvecklar och tillverkar industriella elmotorer, mekaniska krafttransmissionsprodukter, drivsystem och generatorer. Företaget är en del av ABB-koncernen och har sitt huvudkontor i Fort Smith, Arkansas, USA.

Generac (www.generac.com/) är en ledande utvecklare och tillverkare av ett brett sortiment generatorer och andra motordrivna produkter. Företaget tillhandahåller kraftutrustning till bostadsfastigheter, kommersiella och industriella fastigheter och byggmarknaden över hela världen genom ett brett nät av oberoende återförsäljare, grossister och hyrutrustningsföretag.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi
(Zurich, Switzerland)

media.relations@ch.abb.com

ABB Group Investor Relations:
Switzerland: Tel. 41 43 317 7111
investor.relations@ch.abb.com