ABB tillkännager globalt samarbete med FIA Girls on Track

Huvudpartnern för helt eldrivna ABB FIA Formula E World Championship ska främja flickors möjligheter tillsammans med den globala motorsportens styrande organ.

Som del av Hållbarhetsstrategin 2030 att främja sociala framsteg har ABB blivit officiell global partner för FIA Girls on Track – ABB Formula E Project – ett gräsrotsprogram som ska inspirera nästa generations kvinnor.

Förutom att fokusera på att möjliggöra ett samhälle med låga koldioxidutsläpp och bevara resurser innefattar ABB:s hållbarhetsstrategi också ett främjande av sociala framsteg, jämställdhet och mångfald för att skapa säkra, rättvisa och inkluderande arbetsmiljöer och stötta samhällsbyggande projekt.

Inspirerande kvinnor inom vetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik (STEM) och inom miljöer som traditionellt är mansdominerade utgör ett av fokusområdena i denna strategi – en utmärkt bas för den högprofilerade motorsporten som helt naturligt för samman dessa båda element samtidigt som man lyfter fram den spännande och banbrytande påverkan teknik och vetenskap kan ha.

I linje med FIA:s målsättning att göra positiva motorsport- och mobilitetsbidrag till samhället riktar sig FIA Girls on Track till flickor mellan 8 och 18 år och vill inspirera nästa generation att utmana de fördomar och stereotyper som finns inom motorsporten. Projektet har tillkommit för att ge unga flickor en positiv upplevelse av motorsportmiljön och på sikt öka det kvinnliga deltagandet i sektorn – både på och utanför banan – på lång sikt. Genom samarbetet avser ABB att arbeta i projektet FIA Girls on Track-ABB Formula E för att utbilda och möjliggöra friare karriärval för unga flickor och hjälpa dem att bygga upp en ljusare framtid med större bredd.

Björn Rosengren, vd på ABB, säger: ”Projektet FIA Girls on Track-ABB Formula E är en idealisk möjlighet för oss att ytterligare stärka vårt engagemang i sporten och samtidigt använda den som ett sätt att inspirera och stärka ställningen för nästa generations kvinnor. Detta är ytterligare ett exempel på hur vi på ABB arbetar med de samhällen där vi verkar för att ge inflytelserik support med hjälp av tre hörnstenar: utbildning, mångfald och inkludering såväl som att värna om samhällen.”

ABB kommer att använda sig av FIA och ABB Formel E-teamens erfarenhet och kunnande för att ta fram utbildningar och företagsprogram vid uppbyggnaden av tävlingar i ABB FIA Formula E World Championship och lyfta fram positiva berättelser om kvinnor inom teknik och vetenskap. Samarbetet kommer också att ge möjlighet till rekrytering av talanger.

”Våra FIA Girls on Track-evenemang har redan öppnat tusentals unga ögon för de många och varierade karriärmöjligheterna inom motorsport, och att ytterligare utveckla detta program med Formel E och ABB som en global partner är ytterligare ett stort steg mot att driva på mångfald och inkludering”, säger Michèle Mouton, chef för FIA Women in Motorsport Commission.

”Om vi ska öka kvinnors deltagande är det oerhört viktigt att inspirera och entusiasmera i ung ålder. Detta utökade partnerskap mellan FIA, Women in Motorsport Commission och Formel E kan bara bidra till att öka medvetenheten om att sporten ger lika möjligheter för alla, och de roliga men pedagogiska Girls on Track-aktiviteterna kommer förhoppningsvis att uppmuntra unga flickor att välja högre utbildningar som riktar sig mot vår bransch.”

Jaime Reigle, vd för Formel E, tillägger: ”Vi är mycket glada över att kunna utöka vårt samarbete med FIA Girls on Track-programmet, en grundpelare i vårt åtagande att ge unga kvinnor möjligheter inom motorsport. ABB arbetar nära teamet på Formel E i många av våra strategiska projekt, så det är naturligt för dem att bli den första globala partnern för våra FIA Girls on Track-initiativ. Efter en framgångsrik start på programmet ser vi fram emot att utvidga dess räckvidd och genomslag i samarbete med både ABB och FIA.”

Samarbetet är den senaste satsningen på mångfald och inkludering för ABB och adderar till det befintliga avtalet med Society for Women Engineers (SWE) – världens största förespråkare och katalysator för förändring för kvinnor inom vetenskap och teknik. ABB syftar också till att fördubbla antalet kvinnor i den högre ledningen globalt till 25 procent per 2030.

ABB är huvudpartner i ABB FIA Formula E World Championship, en internationell racingserie för helt eldrivna ensitsiga racerbilar. ABB:s teknik stöttar loppen på stadsgator runt om i världen. ABB gick in på e-mobilitetsmarknaden redan 2010 och har idag sålt över 400 000 elfordonsladdare på fler än 85 marknader; mer än 20 000 DC-snabbladdare och 380 000 AC-laddare, inklusive de laddare som säljs via Chargedot.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Om FIA Girls on Track
Eventen för FIA Girls on Track syftar till att inspirera unga kvinnor mellan 8 och 18 år på gräsrotsnivå med trevliga utbildningsaktiviteter som ger en unik inblick i vad en potentiell karriär i den händelserika motorsportvärlden kan erbjuda. Karting, pit-stop-utmaningar, mediahandledning, praktiska STEM-aktiviteter samt workshops för träning och välbefinnande är utformade för att engagera och motivera unga tjejer och öppna sina sinnen för en värld av möjligheter i sporten.

FIA Women in Motorsport Commission
FIA Women in Motorsport Commission bildades i slutet av 2009 under Jean Todts ordförandeskap. Man syftar till att främja jämställdhet mellan könen, mångfald och inkludering samt att genom ett antal initiativ uppmuntra kvinnor i alla åldrar att överväga det stora utbudet av potentiella möjligheter i sporten. Från gräsrotsnivå till högsta nivå är kommissionen engagerad i att uppmuntra till ökat deltagande för att stödja och främja kvinnors plats inom alla motorsportsområden.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 7 maj 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson