ABB tredje kvartalet: Starkt resultat i hela verksamheten

• Intäkter[1] och operativt EBITDA[2] högre i alla divisioner, nettovinsten upp 10 procent
  • Basorder[3] visar åter tillväxt från föregående år, förseningen i tilldelningen av stora projekt fortsätter
  • Nya koncernchefen prioriterar tillväxt, samverkan och genomförande

2013-10-24 – ABB redovisar högre intäkter, resultat och kassaflöden för tredje kvartalet 2013 till följd av förbättrade resultat i alla divisioner.

Orderingången i tidig-cykliska verksamheter, främst driven av kunders investeringar i ökad produktivitet och effektivitet, steg jämfört med samma kvartal 2012, medan ytterligare förseningar i tilldelning av stora projekt – mest till följd av rådande ekonomisk osäkerhet – och den strategiska ompositioneringen av divisionen Power Systems ledde till lägre ingång av stora order.

”Det var ett solitt kvartal där vi presterade väl genom att öka intäkter, resultat, kassaflöde och nettovinst trots fortsatt blandade marknader”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”Vi genererade en god ordertillväxt på ett antal viktiga marknader, inklusive Kina och Tyskland, och våra basorder återvände till tillväxt jämfört med föregående år. Anbudsaktiviteterna i sektorer som kraftöverföring samt olja och gas fortsätter att öka men förseningen i tilldelningen av stora projekt fortsätter.”

”Samtidigt kan vi göra mer för att förbättra vårt resultat och leverera högre värde till alla våra intressenter”, säger han. ”Exempelvis finns betydande möjligheter att driva lönsam tillväxt genom att öka marknadspenetrationen – leverera mer till våra befintliga kundsegment – och i snabbare takt utveckla och marknadsföra innovativa produkter och paketerade lösningar. Vi ska också fortsätta att expandera in på nya attraktiva marknader, både genom organisk tillväxt men också genom att fortsätta fylla luckor i portföljen med träffsäkra förvärv.”

”Det andra fokusområdet blir att förbättra samverkan tvärs över verksamheterna för att skapa mer kundvärde genom att sälja och tillhandahålla ABB:s kombinerade automations- och kraftteknik. Förbättrad operativ samverkan kommer att hjälpa oss att höja produktiviteten till nästa nivå.”

”Konsekvent och ihärdigt genomförande är vårt tredje fokusområde. Vi ska driva varaktiga kostnadsbesparingar, kassaflöde och kapitaleffektivitet ännu hårdare. Dessutom sätter vi ännu mer fokus på framgångsrik integration av våra förvärv för att maximera avkastningen på våra investeringar. Meddelandet tidigare den här veckan att Greg Scheu ska leda vårt globala arbete med förvärvsintegration från koncernledningen avspeglar vårt åtagande att realisera värdet från våra förvärv.”

”Blickar vi framåt är de långsiktiga drivkrafterna för tillväxt helt intakta men flera framåtblickande indikatorer är blandade och kortsiktigt står vi fortfarande inför en till viss del osäker marknad”, säger Spiesshofer. ”Men även på en svängig marknad kan vår starka marknadsställning, ledande teknik och breda verksamhetsportfölj hjälpa oss att ta tillvara möjligheter till lönsam tillväxt. Därför kommer vi att fortsätta driva tillväxt av orderingång och intäkter på ett ytterst målmedvetet sätt, samtidigt som vi fokuserar på kostnader, affärsledd samverkan och förbättrad kapitaleffektivitet.”

[1] Ledningens diskussion av orderingång och intäkter fokuserar på förändringar i lokala valutor. För förändringar i US-dollar, se resultattabeller i det engelska pressmeddelandet.

[2] Se Reconciliation of operational EBITDA to Income from continuing operations before taxes i not 14 i Interim Consolidated Financial Information (unaudited).

[3] Basorder är order på mindre än 15 miljoner dollar.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi