ABB uppgraderar HVDC-länk mellan Tyskland och Danmark

ABB i Ludvika har tagit hem en order på uppgradering av kontrollsystemet till HVDC-länken Kontek (600 megawatt) som ökar prestanda och tillförlitlighet

2014-10-15 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order värd runt 16 miljoner dollar från den danska kraftoperatören Energinet.dk och kraftoperatören i östra Tyskland 50Hertz avseende uppgradering av kraftöverföringslänken Kontek för 600 megawatt (MW) högspänd likström (HVDC). Ordern bokades i tredje kvartalet 2014.

Uppgraderingen omfattar installation av ABB:s avancerade kontroll- och skyddssystem MACH, arbetsstationer för fjärrstyrning samt utbildning och reservdelar. Länken levererades ursprungligen av ABB 1995 och den aktuella moderniseringen kommer att stärka driftsäkerheten och minska underhållsbehovet. Den uppgraderade länken planeras att tas i full drift 2016.

”Denna uppgradering bekräftar ABB:s fokus och åtagande att stödja kunder genom hela livscykeln för de produkter och system vi levererar”, säger Hanspeter Faessler, affärsområdeschef för Grid Systems inom ABB:s division Power Systems. ”Den understryker också företagets fokus på att öka serviceverksamheten.”

ABB har betydande erfarenhet av att leverera uppgraderingar av HVDC-system runt om i världen. Sedan 1990 har företaget genomfört 23 större uppgraderingsprojekt, varav 17 uppgraderingar av kontroll- och skyddssystem.

ABB:s MACH-system är världens mest använda kontrollsystem för HVDC och FACTS (Flexible Alternating Current Transmission Systems), med mer än 1 100 installationer i drift över hela världen.

ABB var först med att utveckla teknik för överföring av högspänd likström (HVDC) för 60 år sedan (läs mer här). Företaget har en stor installerad bas av nästan 100 genomförda HVDC-projekt över hela världen, med en sammanlagd överföringskapacitet av mer än 95 000 MW, motsvarande runt hälften av den totala globala kapaciteten. ABB fortsätter vara världsledande innovatör på området och har en unik position tack vare egen tillverkning av alla nyckelkomponenter som ingår i HVDC-system, inklusive krafthalvledare, omriktare och högspänningskabel.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef