ABB uppgraderar och energieffektiviserar pappersmaskin hos franska DS Smith med prisbelönt SynRM-motorteknik

• ABB levererar 24 IE5 energiklassade SynRM motorer, samt frekvensomriktare, styrenheter med operatörpaneler för att förbättra energieffektivitet och prestanda
  • DS Smith förutser både långsiktiga energibesparingar och ökad maskinhastighet och produktion
  • Projektet, det första i sitt slag i Frankrike, kunde slutfördas på kort tid och med ett resultat som överträffande förväntningar tack vare tillämpningen av den senaste motortekniken

ABB har uppgraderat en pappersmaskin på ett bruk i Frankrike med sina prisbelönta IE5 SynRM motorer, vilket blir det första projektet i landet som är fullt utrustad med tekniken. Bruket tillhör DS Smith Packaging Contoire-Hamel, en ledande aktör inom hållbara förpackningslösningar, pappersprodukter och återvinningslösningar.

Förutom 24 IE5 energiklassade SynRM-motorer levererade ABB ACS 880 multidrives, AC500-S Safety och AC 800M-styrenheter samt operatörspaneler. Både AC500 och AC 800M är anslutna under ett gemensamt Profinet-protokoll, en ny kommunikationsstandard, som erbjuder dataöverföringshastigheter på 100 Mbit/s, åtkomst till flera styrenheter och redundans för applikationer och Ethernet-nätverk.

Projektet genomfördes under ett planerat underhållsstopp, vilket innebar att tidsfristerna var snäva. Den lyckade leveransen kombinerades med ett tvåårigt serviceavtal, inklusive reservdelar.

Motorerna och drivenheterna kommer att öka energieffektiviteten på pappersbruket, samtidigt som de sänker buller och kräver mindre underhåll än konventionella induktionsmotorer. Kunden planerar också att använda tekniken för att öka maskinhastigheten och produktionen vid anläggningen i Trois-Rivières. Andra viktiga fördelar med ABB:s lösning är ett integrerat styrsystem.

"ABB:s globala portfölj av energieffektivitetslösningar, i kombination med deras rykte och expertis inom papper och massa, gjorde ABB till ett relevant val för det här projektet", säger Matthieu Chateau, fabrikschef på DS Smith Packaging Contoire-Hamel. "ABB kunde leverera ett dedikerat och beprövat system för att övervaka pappersmaskinen samtidigt som våra strikta deadlines kunde hållas. Denna investering, i linje med vår hållbarhetsstrategi "Now & Next", bidrar till våra mål att minska koldioxidutsläppen med 46 procent till 2030 och uppnå nettonollutsläpp till 2050.

"ABB:s motorteknik och kommunikationsstandarder gör det här projektet till det första i sitt slag i regionen", säger Alain Pitte, Local Business Line Manager för Pulp and Paper på ABB. "Kombinationen av ABB:s nya serie IE5 SynRM-motorer och ACS 880-multifrekvensomriktare ger en reducering av förluster med 20–40 procent jämfört med tidigare motorer, och en minskning av rotorförlusterna med nästan 100 procent, samtidigt som de har samma storlek och effekt som konventionell induktionsmotorer. Att ersätta befintliga modeller är därför ekonomiskt fördelaktigt."

DS Smiths förpackningslösningar omfattar förpackningslådor för konsumtprodukter (FMCG), frukt- och grönsaksförpackningar och tråg utformade för att ersätta plast, e-handelslådor, displayprodukter och kartongpallar. Företaget erbjuder en sluten kretsloppsprocess på 14 dagar: från återvinning till förpackning.

ABB:s IE5 SynRM-teknik vann Bronze Innovation Award 2022 som delas ut av French Technical Association of the Paper Industry (ATIP) i december 2022.

ABB lanserade nyligen sitt nya globala hållbarhetsinitiativ, Real Progress, som visar kraften i teknik och expertis för att påskynda hållbarhet och samtidigt förbättra produktiviteten. ABB:s kampanj Real Progress är ett upprop till kunder, partners och leverantörer för att inspirera dem att utnyttja det tekniska ledarskap och de lösningar som finns idag för att förstärka sin egen påverkan inom processindustrin. Inom papper och massa stödjer ABB sina kunder i omvandlingen av industrin, vilket bidrar till att minska avfallet och påskynda mot cirkularitet. Lösningarna inkluderar ABB Quality Control System (QCS), som används för att ge papperstillverkare insyn i arket när det formas för att minska avfallet och förbättra körbarheten. Automation i kombination med avancerad processtyrning (APC) kan stödja konsekvent verksamhet, förbättrad produktion, energibesparingar och minskade kostnader. Samtidigt säkerställer moderna drivenheter och motorer tillförlitlig drift, energieffektivitet och processprestanda.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 21 mars 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriell drift för många olika slag av essentiella behov – från att tillhandahålla energi, vatten och material till att tillverka varor och transportera dem ut på marknaden. ABB Process Automation har cirka 20000 medarbetare, ledande teknik och serviceexperter som hjälper kunder inom process-, hybrid- och sjöfartsindustri att förbättra prestanda och säker drift som möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

DS Smith är en ledande global leverantör av miljösmarta förpackningslösningar, pappersprodukter och återvinningstjänster. Företaget spelar en central roll i värdekedjan inom sektorer som e-handel, konsumentprodukter (FMCG), livsmedel samt industri. Genom sitt syfte att omdefiniera förpackningar för en föränderlig värld och sin hållbarhetsstrategi Now and Next har DS Smith åtagit sig att leda övergången till en cirkulär ekonomi, samtidigt som man levererar mera cirkulära lösningar för sina kunder och samhället i stort, så som att reducera koldioxid i leveranskedjor och tillhandahålla återvinningslösningar tillsammans med innovativ forskning och utveckling. Ett unikt tillvägagångssätt för optimering av hållbara leveranskedjor, dess skräddarsydda modell Box-to-Box på 14 dagar, designkapacitet och innovationsstrategi, är kärnan i detta syfte. DS Smith har sitt huvudkontor i London och är listad som medlem i FTSE100. DS Smith är verksam i trettiofyra länder med cirka 30 000 anställda, och huvudkontoret finns i London, Storbritannien. Företaget är en strategisk partner till Ellen MacArthur Foundation som arbetar med företag, akademi, beslutsfattare och institutioner för att mobilisera globala systemlösningar i stor skala och påskynda övergången till en cirkulär ekonomi. DS Smith startades av den Londonbaserade familjen Smith som ett lådtillverkningsföretag i London på 1940-talet. Länkar: Redefining Packaging for a Changing World - www.dssmith.com/packaging/about/our-sustainability-strategy Webbplats: www.dssmith.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson